W latach trzydziestych artysta odchodzi od formistycznego ujmowania materii malarskiej na rzecz koncepcji kolorystycznych. W tym czasie powstaje wiele znakomitych portretów, aktów i martwych natur. Prezentowany obraz utrzymany jest właśnie w stylistyce ostatniego okresu twórczości Tytusa Czyżewskiego. Namalowany w latach tuż przed wojną przedstawia aktorkę Marię Chmurkowską (1909-1979), występującą od 1931 r. w Warszawie, gościnnie w teatrach "Qui Pro Quo", "Mirażu", Teatrze Letnim, "Wielkiej Rewii". Maria Chmurkowska, dla której Czyżewski umieścił osobistą dedykację na obrazie, była przed wojną znaną artystką estradową i cieszyła się mianem najlepszej polskiej monologistki.
Olej, płótno; 81 x 65 cm
Sygn. l.d. Drogiej Pani Marysi/ Tytus Czyżewski
Na odwrocie napisy: Wł. M.Chmurkowska, lata 30-te XX w.
Reprodukowany: A. Osęka, O malarstwie Tytusa Czyżewskiego, (w:) "Przegląd Artystyczny", nr 4, X-XI-XII 1956, ss. 11-26, s. 17
W latach trzydziestych artysta odchodzi od formistycznego ujmowania materii malarskiej na rzecz koncepcji kolorystycznych. W tym czasie powstaje wiele znakomitych portretów, aktów i martwych natur. Prezentowany obraz utrzymany jest właśnie w stylistyce ostatniego okresu twórczości Tytusa Czyżewskiego. Namalowany w latach tuż przed wojną przedstawia aktorkę Marię Chmurkowską (1909-1979), występującą od 1931 r. w Warszawie, gościnnie w teatrach "Qui Pro Quo", "Mirażu", Teatrze Letnim, "Wielkiej Rewii". Maria Chmurkowska, dla której Czyżewski umieścił osobistą dedykację na obrazie, była przed wojną znaną artystką estradową i cieszyła się mianem najlepszej polskiej monologistki.