u dołu na arkuszu tektury dodatkowo zabezpieczającym plecy prostokątna naklejka wiedeńskiego wytwórcy materiałów i przyborów malarskich: Spezialfabrik | für Rahmen, Passepartouts, Tableaux, Albums u. [nd] Diplome, Kunst- u. [nd]
Bilderverlag | JOSEF WACHTL | WIEN | Fabrik und Comptoir: [N]iederlage und Kunsthandlung: | VII Mariahilferstrasse 32 | Singerstrasse 8 | Eigenes Atelier f. [ür] Kalligraphie u. [nd] Malerei; powyżej błękitną kredką (przekreślone czarną): 53520/87; tamże pod górną krawędzią do góry nogami: 54408|12 | 2 Jü… (?);
w prawym dolnym narożniku ołówkiem: 79x59 (zapisek szklarza?).

Malarz i rysownik, jeden z najważniejszych artystów polskiego symbolizmu. Studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych rozpoczął (1872) jeszcze jako uczeń gimnazjum św. Jacka, którego w efekcie- za namową Matejki- nie ukończył, wybierając naukę malarstwa pod kierunkiem profesorów Władysława Łuszczkiewicza, Feliksa Szynalewskiego i Floriana Cynka; w r. 1875 przeszedł na "oddział kompozycyjny" pod wyłączny nadzór wspomnianego Matejki; rychły, głęboki a nieunikniony konflikt postaw artystycznych sprawił, że już w 1876 Malczewski wyjechał do Paryża i zapisał się do pracowni Ernesta Lehmanna w École des Beaux-Arts. W r. 1877 powrócił do macierzystej uczelni, ale studia jego, ukończone w r. 1879, miały już charakter nieco ekstensywny. Mieszkając stale w Krakowie, często podróżował, zwłaszcza do Włoch i Francji; w 1884 r. jako rysownik towarzyszył swemu przyszłemu protektorowi i przyjacielowi- Karolowi hr. Lanckorońskiemu w podróży do Azji Mniejszej i Grecji; jesień r. 1885 i wiosnę roku następnego spędził w Monachium, nawiązując kontakty i trwałe przyjaźnie z Józefem Brandtem, Alfredem Wierusz-Kowalskim i Janem Rosenem. W 1896 r. nowy rektor Julian Fałat zapewnił mu posadę w Szkole krakowskiej (od 1898 z tytułem profesora); którego konfliktogenny Malczewski zaniechał w r. 1900, kontentując się nauczaniem najpierw w tamtejszej Żeńskiej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Toli Certowiczówny (wraz z Włodzimierzem Tetmajerem), a następnie na Wyższych Kursach dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego; by wreszcie w r. 1910 przyjąć ponownie profesurę Akademii, którą piastował do r. 1921 (w latach 1912-1914 był rektorem), kiedy to postępujące kłopoty ze wzrokiem położyły kres jego aktywności twórczej. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", członkiem wiedeńskiej Secession (1897-1918) i Towarzystw: Przyjaciół oraz Zachęty Sztuk Pięknych.
Marię Balową Malczewski poznał najpóźniej w r. 1900 w wielokrotnie odtąd przez się odwiedzanych Tuligłowach - majątku należącym do jej męża Adama; ich związek, (nie tylko natury sentymentalnej, bo Balowa stała się jego ulubioną modelką i użyczyła rysów niezliczonym postaciom z jego płócien) trwał do wybuchu Wielkiej Wojny.
Oferowany portret, z rodzaju tych, jakie artysta robił tylko rodzinie i najbliższym przyjaciołom, wykonany został zapewne podczas ostatnich wspólnie spędzonych wakacji, może jest śladem wyjazdu do Paryża (Malczewskiemu zdarzało się podawać daty, lub pisać dedykacje w języku kraju, w którym przebywał, a nawet przez który zaledwie przejeżdżał). Prawdopodobnie narysowany został nie dla przyjaciółki, lecz "dla siebie"; jeśli tektura zabezpieczająca plecy nie została użyta przypadkowo bądź wtórnie suponować można, że malarz zabrał go (w rulonie?) ze sobą do Wiednia, gdzie, korzystając z gościnności Kazimierza Pochwalskiego, spędził dwa pierwsze wojenne lata.

1
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

PORTRET MARII BALOWEJ, 1913

Kredka, papier groszkowany z fragmentem (w lewym górnym narożniku) odcisku suchej pieczęci papierni (okrągłej; w polu środkowym łabędź), naklejony całą powierzchnią na tekturę; 79,5 x 60,2 cm.
Sygnowany kredką przy prawej krawędzi u góry: Malczewski | 1913 | Aoět;
Dwa poziome załamania papieru (na wysokości czoła oraz biustu), powstałe zapewne, gdy rysunek był zrolowany, przed naklejeniem na tekturę. Rysunek po konserwacji, utrwalony fiksatywą.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

u dołu na arkuszu tektury dodatkowo zabezpieczającym plecy prostokątna naklejka wiedeńskiego wytwórcy materiałów i przyborów malarskich: Spezialfabrik | für Rahmen, Passepartouts, Tableaux, Albums u. [nd] Diplome, Kunst- u. [nd]
Bilderverlag | JOSEF WACHTL | WIEN | Fabrik und Comptoir: [N]iederlage und Kunsthandlung: | VII Mariahilferstrasse 32 | Singerstrasse 8 | Eigenes Atelier f. [ür] Kalligraphie u. [nd] Malerei; powyżej błękitną kredką (przekreślone czarną): 53520/87; tamże pod górną krawędzią do góry nogami: 54408|12 | 2 Jü… (?);
w prawym dolnym narożniku ołówkiem: 79x59 (zapisek szklarza?).

Malarz i rysownik, jeden z najważniejszych artystów polskiego symbolizmu. Studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych rozpoczął (1872) jeszcze jako uczeń gimnazjum św. Jacka, którego w efekcie- za namową Matejki- nie ukończył, wybierając naukę malarstwa pod kierunkiem profesorów Władysława Łuszczkiewicza, Feliksa Szynalewskiego i Floriana Cynka; w r. 1875 przeszedł na "oddział kompozycyjny" pod wyłączny nadzór wspomnianego Matejki; rychły, głęboki a nieunikniony konflikt postaw artystycznych sprawił, że już w 1876 Malczewski wyjechał do Paryża i zapisał się do pracowni Ernesta Lehmanna w École des Beaux-Arts. W r. 1877 powrócił do macierzystej uczelni, ale studia jego, ukończone w r. 1879, miały już charakter nieco ekstensywny. Mieszkając stale w Krakowie, często podróżował, zwłaszcza do Włoch i Francji; w 1884 r. jako rysownik towarzyszył swemu przyszłemu protektorowi i przyjacielowi- Karolowi hr. Lanckorońskiemu w podróży do Azji Mniejszej i Grecji; jesień r. 1885 i wiosnę roku następnego spędził w Monachium, nawiązując kontakty i trwałe przyjaźnie z Józefem Brandtem, Alfredem Wierusz-Kowalskim i Janem Rosenem. W 1896 r. nowy rektor Julian Fałat zapewnił mu posadę w Szkole krakowskiej (od 1898 z tytułem profesora); którego konfliktogenny Malczewski zaniechał w r. 1900, kontentując się nauczaniem najpierw w tamtejszej Żeńskiej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Toli Certowiczówny (wraz z Włodzimierzem Tetmajerem), a następnie na Wyższych Kursach dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego; by wreszcie w r. 1910 przyjąć ponownie profesurę Akademii, którą piastował do r. 1921 (w latach 1912-1914 był rektorem), kiedy to postępujące kłopoty ze wzrokiem położyły kres jego aktywności twórczej. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", członkiem wiedeńskiej Secession (1897-1918) i Towarzystw: Przyjaciół oraz Zachęty Sztuk Pięknych.
Marię Balową Malczewski poznał najpóźniej w r. 1900 w wielokrotnie odtąd przez się odwiedzanych Tuligłowach - majątku należącym do jej męża Adama; ich związek, (nie tylko natury sentymentalnej, bo Balowa stała się jego ulubioną modelką i użyczyła rysów niezliczonym postaciom z jego płócien) trwał do wybuchu Wielkiej Wojny.
Oferowany portret, z rodzaju tych, jakie artysta robił tylko rodzinie i najbliższym przyjaciołom, wykonany został zapewne podczas ostatnich wspólnie spędzonych wakacji, może jest śladem wyjazdu do Paryża (Malczewskiemu zdarzało się podawać daty, lub pisać dedykacje w języku kraju, w którym przebywał, a nawet przez który zaledwie przejeżdżał). Prawdopodobnie narysowany został nie dla przyjaciółki, lecz "dla siebie"; jeśli tektura zabezpieczająca plecy nie została użyta przypadkowo bądź wtórnie suponować można, że malarz zabrał go (w rulonie?) ze sobą do Wiednia, gdzie, korzystając z gościnności Kazimierza Pochwalskiego, spędził dwa pierwsze wojenne lata.