Jest to przykład polskiego portretu szlacheckiego z lat sześćdziesiątych XVIII w. Zidentyfikowanie portretowanej szlachcianki nastręcza pewne trudności, gdyż herby na obrazie: Nałęcz i Trąby nie odpowiadają nazwiskom Zboynowskich ani Gorzkowskich. Pierwszy z nich to zapewne herb męża, drugi to jej herb rodowy. Możliwe, że nazwiska figurujące na odwrocie obrazu, zostały zniekształcone i nieprawidłowo odczytane. Wśród szlachty herbu Nałęcz wymieniany jest natomiast ród Gorzeńskich pochodzących z Wielkopolski, choć nie udało się odnaleźć wśród jego przedstawicieli kasztelana żmudzkiego. Herb Trąby, należał do książęcego rodu Radziwiłłów, właścicieli ogromnych dóbr na Litwie.
Blada twarz niemłodej damy, chłodne spojrzenie jej jasnych oczu, a także płaski, sztywny sposób malowania sukni i płaszcza - bardzo przypomina portrety powstałe na dawnej Litwie: Teresy z Tyzenhauzów Tyszkiewiczowej (w Muzeum Narodowym w Warszawie) oraz Petroneli z Nagórskich Platerowej (w zbiorach Muzeum Żmudzkiego "Alkas" w Telszach). To podobieństwo maniery malarskiej potwierdza żmudzki rodowód tego portretu.

67
nieokreślony, polski 2. poł. XVIII w. Malarz

PORTRET MARIANNY GORZKOWSKIEJ (?) zm. 1767

Olej, płótno; 64 x 54 cm
Na odwrocie płótna dublażowego napis przeniesiony
z oryginalnego płótna, czarną farbą: Marianna Zboynow. Gorzko |
kasztelanowa Żmuydzka | umarła. 1767. 13 Marca

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jest to przykład polskiego portretu szlacheckiego z lat sześćdziesiątych XVIII w. Zidentyfikowanie portretowanej szlachcianki nastręcza pewne trudności, gdyż herby na obrazie: Nałęcz i Trąby nie odpowiadają nazwiskom Zboynowskich ani Gorzkowskich. Pierwszy z nich to zapewne herb męża, drugi to jej herb rodowy. Możliwe, że nazwiska figurujące na odwrocie obrazu, zostały zniekształcone i nieprawidłowo odczytane. Wśród szlachty herbu Nałęcz wymieniany jest natomiast ród Gorzeńskich pochodzących z Wielkopolski, choć nie udało się odnaleźć wśród jego przedstawicieli kasztelana żmudzkiego. Herb Trąby, należał do książęcego rodu Radziwiłłów, właścicieli ogromnych dóbr na Litwie.
Blada twarz niemłodej damy, chłodne spojrzenie jej jasnych oczu, a także płaski, sztywny sposób malowania sukni i płaszcza - bardzo przypomina portrety powstałe na dawnej Litwie: Teresy z Tyzenhauzów Tyszkiewiczowej (w Muzeum Narodowym w Warszawie) oraz Petroneli z Nagórskich Platerowej (w zbiorach Muzeum Żmudzkiego "Alkas" w Telszach). To podobieństwo maniery malarskiej potwierdza żmudzki rodowód tego portretu.