015
Stanisław WYSPIAŃSKI (1869 Kraków - 1907 Kraków)

PORTRET LIZY PAREŃSKIEJ (WŚRÓD PELARGONII), 1904

wymiary: 65.5 x 48.5 cm,
pastel, papier
sygn. p.d. : SW | 1904
Na odwrocie nalepka wystawy"Dziecko w sztuce", która odbyła się w warszawskim Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w roku 1916 w ramach organizacji Ogólno-Krajowej Kwesty pod hasłem "Ratujcie dzieci" (druk, atrament, na brzegach bocznych ślady perforacji i oddarcia papieru)
Na nalepce tekst:
- wzdłuż obu boków (uszkodzenia!): [WYSTAWA "DZIECKO W SZTUCE"];
- tekst centralny: Kwesta "RATUJCIE DZIECI" | W WARSZAWIE | NO 331 | Nazwisko malarza St. Wyspiański | Rodzaj dzieła pastel | Tytuł Dziewczynka | Własność p. L. Goldberga | Marsz. 95 | Dzieło wyżej wymienione, a przeznaczone na wystawę pod | hasłem "Ratujcie dzieci", otrzymaliśmy i obowiązujemy się zwrócić w stanie nieuszkodzonym | Przewodniczący Działu Wystawy [podpis wyblakły, nieczytelny] | Sekretarz Komitetu [podpis wyblakły, nieczytelny] | Warszawa. Dn. ... 1916 r.
Powyższy napis na nalepce, informujący, że obraz z tytułem Dziewczynka był - jako własność Leona Goldberga - eksponowany w roku 1916 na wystawie w TZSP w Warszawie, znajduje potwierdzenie w katalogu tejże wystawy;
zobacz: Katalog wystawy obrazów, rzeźb i sztychów "Dziecko w Sztuce" w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Polskiem, Komitet Warszawski Kwesty Ogólno-Krajowej pod hasłem "Ratujcie dzieci" Warszawa lipiec 1916.
Trudno odtworzyć dalsze losy obrazu, wiadomo jednak, że przed lub już w czasie wojny trafił on do prywatnych zbiorów w Częstochowie, a później - wraz z cała kolekcją - znalazł się w Szwecji. Mimo tych peregrynacji, pastel zachował się w doskonałym, niemal "dziewiczym" stanie.

W załączeniu - potwierdzająca autorstwo Wyspiańskiego - ekspertyza pani Marty Romanowskiej, znawczyni oeuvre artysty, b. kustosza Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, autorki licznych publikacji i wystaw poświęconych jego twórczości (m.in. wystawa Opus magnum w krakowskim Muzeum Narodowym).

Ponadto ekspertyza technologiczna wykonana przez Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych LANBOZ w Muzeum Narodowym w Krakowie. W laboratorium, dysponującym obszerną bazą danych na temat malarstwa Wyspiańskiego, stwierdzono, że pigmenty zidentyfikowane w Portrecie Lizy Pareńskiej stosowane były na początku XX wieku i występują też w innych, malowanych pastelami, obrazach artysty, np. w powstałych w 1904 roku Portrecie artysty z żoną czy Portrecie profesorowej Leonowej Sternbachowej.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji