Na ramie nalepka wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie w roku 1960 (druk, maszynopis) o treści: MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE | Autor Olga Boznańska | Tytuł Portret lekarki dr Janiny | Romanowej | Technika i wymiary ol. tekt., 36,7 x 20,2 | Właściciel Maria Novakowa z Glanowa | Wystawa O. Boznańska Nr kat. 168 | r. 1960
Ponadto dwie inne nalepki (wydruki komputerowe):
- z metryczką obrazu;
- z metryczką obrazu oraz wykazem wystaw, na których był eksponowany.
Pochodzenie:
Portret był darem portretowanej dla rodziny Nováków, właścicieli dworu w Glanowie (gmina Trzyciąż, powiat Olkusz). W roku 1960, w katalogu wystawy prac Boznańskiej urządzonej w Muzeum Narodowym w Krakowie, jako jego właścicielka wymieniona jest pani Maria Novákowa. Następnie - w latach 90. XX w. - trafił do innej kolekcji prywatnej.
Obraz wymieniony, opisany, reprodukowany:
- Olga Boznańska (1865-1940) Wystawa zbiorowa, [wstęp H. Blum, oprac. kat. H. Blum, Z. Kucielska, Z. Tobiaszowa], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1960, s. 74, nr 168;
- A. Król, Boznańska nieznana, wyd. Fundacja Turleja, [Kraków] 2005, s. 146, poz. nlb. il. barwna [album wystawy pokazanej w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, w Zachęcie w Warszawie, Muzeum w Stalowej Woli, Galerii Sztuki Współczesnej w Sopocie, Galerii Turleja w Krakowie].
Lekarka Janina Romanowa spotkała się z Boznańską w Paryżu. Artystka w latach 1933 i 1934 namalowała dwa jej portrety, oba przedstawiające modelkę w podobnym ujęciu en face, siedzącą, ze splecionymi na kolanach dłońmi. W naszym obrazie uwagę zwraca subtelność walorów barwnych, bogactwo odcieni białej sukni, zróżnicowane zielono-brązowe tło, bujne, złocisto rude włosy okalające twarz portretowanej o niepokojących, błękitnych oczach wpatrujących się w widza. Zatarcie konturów i właściwe artystce pewne odrealnienie postaci, nadaje portretowi nastrój tajemniczości skrywającej intymność, świat myśli i uczuć portretowanej.
Tę samą interesującą modelkę o niebanalnej urodzie, Boznańska malowała także i wcześniej - w posiadaniu p. Marii Novákowej był jeszcze portret Janiny Romanowej z roku 1933, utrzymany tym razem w tonacjach jasnej zieleni i brązów.
olej, tektura
38,1 x 21,9 cm
sygn. ołówkiem p.d.: Olga Boznańska
datowany - ołówkiem - wzdłuż prawej, pionowej krawędzi u dołu: 18 Oct. 1934
na odwrocie fragment portretu ciemnowłosej kobiety (studium niewiadomego autorstwa)
Na ramie nalepka wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie w roku 1960 (druk, maszynopis) o treści: MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE | Autor Olga Boznańska | Tytuł Portret lekarki dr Janiny | Romanowej | Technika i wymiary ol. tekt., 36,7 x 20,2 | Właściciel Maria Novakowa z Glanowa | Wystawa O. Boznańska Nr kat. 168 | r. 1960
Ponadto dwie inne nalepki (wydruki komputerowe):
- z metryczką obrazu;
- z metryczką obrazu oraz wykazem wystaw, na których był eksponowany.
Pochodzenie:
Portret był darem portretowanej dla rodziny Nováków, właścicieli dworu w Glanowie (gmina Trzyciąż, powiat Olkusz). W roku 1960, w katalogu wystawy prac Boznańskiej urządzonej w Muzeum Narodowym w Krakowie, jako jego właścicielka wymieniona jest pani Maria Novákowa. Następnie - w latach 90. XX w. - trafił do innej kolekcji prywatnej.
Obraz wymieniony, opisany, reprodukowany:
- Olga Boznańska (1865-1940) Wystawa zbiorowa, [wstęp H. Blum, oprac. kat. H. Blum, Z. Kucielska, Z. Tobiaszowa], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1960, s. 74, nr 168;
- A. Król, Boznańska nieznana, wyd. Fundacja Turleja, [Kraków] 2005, s. 146, poz. nlb. il. barwna [album wystawy pokazanej w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, w Zachęcie w Warszawie, Muzeum w Stalowej Woli, Galerii Sztuki Współczesnej w Sopocie, Galerii Turleja w Krakowie].
Lekarka Janina Romanowa spotkała się z Boznańską w Paryżu. Artystka w latach 1933 i 1934 namalowała dwa jej portrety, oba przedstawiające modelkę w podobnym ujęciu en face, siedzącą, ze splecionymi na kolanach dłońmi. W naszym obrazie uwagę zwraca subtelność walorów barwnych, bogactwo odcieni białej sukni, zróżnicowane zielono-brązowe tło, bujne, złocisto rude włosy okalające twarz portretowanej o niepokojących, błękitnych oczach wpatrujących się w widza. Zatarcie konturów i właściwe artystce pewne odrealnienie postaci, nadaje portretowi nastrój tajemniczości skrywającej intymność, świat myśli i uczuć portretowanej.
Tę samą interesującą modelkę o niebanalnej urodzie, Boznańska malowała także i wcześniej - w posiadaniu p. Marii Novákowej był jeszcze portret Janiny Romanowej z roku 1933, utrzymany tym razem w tonacjach jasnej zieleni i brązów.