Miękki, niemal zamglony styl malarski, z jakim mamy do czynienia na prezentowanym obrazie, Kanelba wykształcił w okresie paryskim. Artysta znalazł się we Francji w 1926, mając za sobą studia na warszawskiej Akademii. Szybko włączył się w środowisko Montparnasse’u, ale nie zatracił kontaktu z polskim środowiskiem Paryża, przyjaźnił się m.in. z Romanem. Kramsztykiem. Jego wczesne prace zdradzają skłonność do idealizowania i niemal klasycyzujący rysunek; niewątpliwy jest wpływ, jaki wywarło na artyście jego akademickie wykształcenie. Pod wpływem aktualnej sztuki Paryża Kenelba wprowadził jednak do swoich prac nowe wartości, zdobycze nurtu ekspresjonistycznego i postimpresjonistów oraz "koloryzm". Anonimowy krytyk wpływowych "Wiadomości Literackich" pisał w 1928 roku: "Szkoła paryska wyszła mu na dobre, w kontakcie z malarstwem francuskim odkrył samego siebie. Bo Kanelba jest przede wszystkim kolorystą, i to nie byle jakim. Przeczulona wrażliwość daje mu bogatą gamę kolorystyczną, jakiej nie powstydziłby się żaden ze znakomitych malarzy paryskich; toteż obrazy jego wytrzymują bez trudu sąsiedztwo tak potężnych kolorystów jak Chagall, Pascin i Kisling" (Wiadomości Literackie " 1928, nr 29, s. 2).

Był uczniem Stanisław Lentza i Tadeusza Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

30
Rajmund KANELBA (Kanelbaum) (1897 - 1960)

Portret kobiety z wachlarzem, 1930 r.

olej/deska, 55,5 x 45 cm
sygnowany p.g.: 'kanelba'
datowany na odwrociu: '1930'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Miękki, niemal zamglony styl malarski, z jakim mamy do czynienia na prezentowanym obrazie, Kanelba wykształcił w okresie paryskim. Artysta znalazł się we Francji w 1926, mając za sobą studia na warszawskiej Akademii. Szybko włączył się w środowisko Montparnasse’u, ale nie zatracił kontaktu z polskim środowiskiem Paryża, przyjaźnił się m.in. z Romanem. Kramsztykiem. Jego wczesne prace zdradzają skłonność do idealizowania i niemal klasycyzujący rysunek; niewątpliwy jest wpływ, jaki wywarło na artyście jego akademickie wykształcenie. Pod wpływem aktualnej sztuki Paryża Kenelba wprowadził jednak do swoich prac nowe wartości, zdobycze nurtu ekspresjonistycznego i postimpresjonistów oraz "koloryzm". Anonimowy krytyk wpływowych "Wiadomości Literackich" pisał w 1928 roku: "Szkoła paryska wyszła mu na dobre, w kontakcie z malarstwem francuskim odkrył samego siebie. Bo Kanelba jest przede wszystkim kolorystą, i to nie byle jakim. Przeczulona wrażliwość daje mu bogatą gamę kolorystyczną, jakiej nie powstydziłby się żaden ze znakomitych malarzy paryskich; toteż obrazy jego wytrzymują bez trudu sąsiedztwo tak potężnych kolorystów jak Chagall, Pascin i Kisling" (Wiadomości Literackie " 1928, nr 29, s. 2).

Był uczniem Stanisław Lentza i Tadeusza Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.