Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty.
Malarz i kolekcjoner związany z krakowskim środowiskiem artystycznym. Założyciel, wraz z Leszkiem Sobockim, Maciejem Bieniaszem i Jackiem Waltosiem, grupy artystycznej „Wprost”, której założenia doskonale obrazują dzieła Zbyluta Grzywacza. To środowisko artystów, zawiązane w 1966 roku, cechowało się realizmem graniczącym z antyestetyzmem, gdzie wizerunki postaci z obrazów, nie były idealizowane wręcz przeciwnie, podobnie jak w twórczości Adama Hofmana czy Andrzeja Wróblewskiego przedstawiały również społeczne aspekty bytu człowieka. Pozbawione idealizacji kompozycje, równocześnie niekiedy komentujące rzeczywistość, skupiały się również na figuracji, ponieważ kolejnymi elementami łączącymi niemal przez 20 lat, grupę krakowskich malarz były postawy umieszczające ich w opozycji do twórców związanych z koloryzmem, abstrakcjonizmem czy szeroko rozumianą awangardą artystyczną.
olej, płótno; 73 x 60 cm;
sygn. na odwrocie, na krośnie malarskim: Zbylut (ołówkiem);
Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty.
Malarz i kolekcjoner związany z krakowskim środowiskiem artystycznym. Założyciel, wraz z Leszkiem Sobockim, Maciejem Bieniaszem i Jackiem Waltosiem, grupy artystycznej „Wprost”, której założenia doskonale obrazują dzieła Zbyluta Grzywacza. To środowisko artystów, zawiązane w 1966 roku, cechowało się realizmem graniczącym z antyestetyzmem, gdzie wizerunki postaci z obrazów, nie były idealizowane wręcz przeciwnie, podobnie jak w twórczości Adama Hofmana czy Andrzeja Wróblewskiego przedstawiały również społeczne aspekty bytu człowieka. Pozbawione idealizacji kompozycje, równocześnie niekiedy komentujące rzeczywistość, skupiały się również na figuracji, ponieważ kolejnymi elementami łączącymi niemal przez 20 lat, grupę krakowskich malarz były postawy umieszczające ich w opozycji do twórców związanych z koloryzmem, abstrakcjonizmem czy szeroko rozumianą awangardą artystyczną.