Prezentowany obraz należy do portretów określanych przez artystę jako „rodzaj charakterystyczny bez cienia karykatury…”. Tożsamość przedstawionej kobiety nie jest znana. Tłem dla portretu, znamiennym dla prac artysty z tego okresu, szczególnie wykonanych w Zakopanem, jest syntetycznie ujęty pejzaż górski. Można zatem domniemywać, że właśnie w Zakopanem powstał prezentowany na aukcji wizerunek. Portret starszej pani
wykonany w 1924 r. jest niezwykle interesującym przykładem twórczości artysty w krytycznym dlań momencie życia – dosłownie na chwilę przed heroiczną decyzją zrezygnowania z twórczości stricte artystycznej (…) na rzecz działalności komercyjnej…” (z ekspertyzy dr Anny Żakiewicz)
Pochodzenie: kolekcja prywatna, Polska. Depozyt w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku w latach 2007–2017.
Obraz posiada ekspertyzę dr Anny Żakiewicz, witkacologa.
pastel, węgiel, papier, 62,5 x 46,5 w cm w świetle passe-partout
sygn. i dat.: Ign. Witkiewicz/ T.B. 1924
Prezentowany obraz należy do portretów określanych przez artystę jako „rodzaj charakterystyczny bez cienia karykatury…”. Tożsamość przedstawionej kobiety nie jest znana. Tłem dla portretu, znamiennym dla prac artysty z tego okresu, szczególnie wykonanych w Zakopanem, jest syntetycznie ujęty pejzaż górski. Można zatem domniemywać, że właśnie w Zakopanem powstał prezentowany na aukcji wizerunek. Portret starszej pani
wykonany w 1924 r. jest niezwykle interesującym przykładem twórczości artysty w krytycznym dlań momencie życia – dosłownie na chwilę przed heroiczną decyzją zrezygnowania z twórczości stricte artystycznej (…) na rzecz działalności komercyjnej…” (z ekspertyzy dr Anny Żakiewicz)
Pochodzenie: kolekcja prywatna, Polska. Depozyt w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku w latach 2007–2017.
Obraz posiada ekspertyzę dr Anny Żakiewicz, witkacologa.