PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna
- kolekcja rodziny Totwenów,

OPIS PRACY: Typ portretowy C był typem wyjątkowym, przeznaczonym dla znajomych Witkacego. Za wizerunki tego rodzaju artysta nie brał zapłaty, a wykonywał je zwykle na spotkaniach towarzyskich, pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających. Prezentowany obraz przedstawia kobietę o mocnych rysach twarzy. Uwagę widza od razu przykuwają przymrużone, z lekka podkrążone oczy modelki, stanowiące element kontrastowy względem większości prac artysty, w których oczy jako “zwierciadła duszy” były zwykle szeroko otwarte. Tajemniczości i niepowtarzalnego charakteru dodaje wizerunkowi również delikatny, niejednoznaczny uśmiech sportretowanej. Obraz posiada cechy znamienne dla twórczości Witkacego, takie jak ostre kształtowanie fałd w obrębie ramion, “szrafunkowe” opracowanie twarzy i wykorzystanie dynamicznej, mocnej kreski budującej poszczególne elementy kompozycji. Mistrzowsko ujęta została również modna fryzura kobiety, której lśniące fale malarz znakomicie podkreślił zygzakowatymi akcentami jasnego pastelu.

13
Stanisław Ignacy Witkiewicz WITKACY (1885 Warszawa -1939 Jeziory na Polesiu)

Portret kobiety, 1930

pastel, karton, 63 x 48,5 cm (w świetle),
sygn. i dat. l.d.: "Witkacy | 1930 8 V | (T.C + Jur + Br)".
Praca jest oprawiona.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna
- kolekcja rodziny Totwenów,

OPIS PRACY: Typ portretowy C był typem wyjątkowym, przeznaczonym dla znajomych Witkacego. Za wizerunki tego rodzaju artysta nie brał zapłaty, a wykonywał je zwykle na spotkaniach towarzyskich, pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających. Prezentowany obraz przedstawia kobietę o mocnych rysach twarzy. Uwagę widza od razu przykuwają przymrużone, z lekka podkrążone oczy modelki, stanowiące element kontrastowy względem większości prac artysty, w których oczy jako “zwierciadła duszy” były zwykle szeroko otwarte. Tajemniczości i niepowtarzalnego charakteru dodaje wizerunkowi również delikatny, niejednoznaczny uśmiech sportretowanej. Obraz posiada cechy znamienne dla twórczości Witkacego, takie jak ostre kształtowanie fałd w obrębie ramion, “szrafunkowe” opracowanie twarzy i wykorzystanie dynamicznej, mocnej kreski budującej poszczególne elementy kompozycji. Mistrzowsko ujęta została również modna fryzura kobiety, której lśniące fale malarz znakomicie podkreślił zygzakowatymi akcentami jasnego pastelu.