PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna
- kolekcja rodziny Totwenów,
OPIS PRACY: Typ portretowy C był typem wyjątkowym, przeznaczonym dla znajomych Witkacego. Za wizerunki tego rodzaju artysta nie brał zapłaty, a wykonywał je zwykle na spotkaniach towarzyskich, pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających. Prezentowany obraz przedstawia kobietę o mocnych rysach twarzy. Uwagę widza od razu przykuwają przymrużone, z lekka podkrążone oczy modelki, stanowiące element kontrastowy względem większości prac artysty, w których oczy jako “zwierciadła duszy” były zwykle szeroko otwarte. Tajemniczości i niepowtarzalnego charakteru dodaje wizerunkowi również delikatny, niejednoznaczny uśmiech sportretowanej. Obraz posiada cechy znamienne dla twórczości Witkacego, takie jak ostre kształtowanie fałd w obrębie ramion, “szrafunkowe” opracowanie twarzy i wykorzystanie dynamicznej, mocnej kreski budującej poszczególne elementy kompozycji. Mistrzowsko ujęta została również modna fryzura kobiety, której lśniące fale malarz znakomicie podkreślił zygzakowatymi akcentami jasnego pastelu.
pastel, karton, 63 x 48,5 cm (w świetle),
sygn. i dat. l.d.: "Witkacy | 1930 8 V | (T.C + Jur + Br)".
Praca jest oprawiona.
PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna
- kolekcja rodziny Totwenów,
OPIS PRACY: Typ portretowy C był typem wyjątkowym, przeznaczonym dla znajomych Witkacego. Za wizerunki tego rodzaju artysta nie brał zapłaty, a wykonywał je zwykle na spotkaniach towarzyskich, pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających. Prezentowany obraz przedstawia kobietę o mocnych rysach twarzy. Uwagę widza od razu przykuwają przymrużone, z lekka podkrążone oczy modelki, stanowiące element kontrastowy względem większości prac artysty, w których oczy jako “zwierciadła duszy” były zwykle szeroko otwarte. Tajemniczości i niepowtarzalnego charakteru dodaje wizerunkowi również delikatny, niejednoznaczny uśmiech sportretowanej. Obraz posiada cechy znamienne dla twórczości Witkacego, takie jak ostre kształtowanie fałd w obrębie ramion, “szrafunkowe” opracowanie twarzy i wykorzystanie dynamicznej, mocnej kreski budującej poszczególne elementy kompozycji. Mistrzowsko ujęta została również modna fryzura kobiety, której lśniące fale malarz znakomicie podkreślił zygzakowatymi akcentami jasnego pastelu.