Malczewski stworzył własny, oryginalny język malarski oparty na konfrontacji w obrazie dwóch przestrzeni będących odbiciem świata rzeczywistego – materialnego i nierzeczywistego – duchowego. I to właśnie kobieta, której obecność w twórczości Malczewskiego nie tylko wzbogaciła wizualną stronę jego prac, najczęściej stawała się pośrednikiem w przekazywaniu ukrytych myśli, pragnień, tęsknot, nierzadko skrywanych emocji, które wypełniały duszę twórcy. Tak jak w prywatnym życiu Malczewskiego kobieta wyzwalała w nim pokłady uczuć i silnych emocji, tak w symbolicznym malarstwie artysty kobieta staje się najczęstszym i najefektowniejszym nośnikiem symbolicznych treści.To w kobiecie artysta widzi inspirującą muzę, ale i drapieżną femme-fatale w ciele chimery czy też harpii. To kobieta dzierży rolę skrzydlatego posłańca, pośrednika między światem żywych a martwych, staje się alegorią Polski, Zwycięstwa – bogini Nike, starożytnej Pytii – uosabia idee, wzniosłe myśli, ale i postacie z fikcyjnego świata.
Paulina Szymalak-Bugajska, Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, [w:] Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, Radom 2019, s. 9-10.

18
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

PORTRET KOBIETY, 1919

kredka, papier (w p.g. narożu okrągły tłoczony stempel)
49 x 35 cm
sygn. p.d.: 8/9 1919. | JMalczewski
Na tzw. „plecach“ zabezpieczających rysunek od tyłu l.g. nalepka papierowa wypełniona czarnym atramentem: SALON SZTUKI | KRAKÓW, SZPITALNA 40. – TELEFON 2486 | (NAPRZECIW TEATRU MIEJSKIEGO) | Autor J. Malczewski | Treść „Główka“ | Rodzaj p o[...] el
obok zapiski ramiarskie, pod spodem centralnie w kółku numer: 113.
Na górnej listwie ramy nalepka Agra-Art z 5 grudnia 2004.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malczewski stworzył własny, oryginalny język malarski oparty na konfrontacji w obrazie dwóch przestrzeni będących odbiciem świata rzeczywistego – materialnego i nierzeczywistego – duchowego. I to właśnie kobieta, której obecność w twórczości Malczewskiego nie tylko wzbogaciła wizualną stronę jego prac, najczęściej stawała się pośrednikiem w przekazywaniu ukrytych myśli, pragnień, tęsknot, nierzadko skrywanych emocji, które wypełniały duszę twórcy. Tak jak w prywatnym życiu Malczewskiego kobieta wyzwalała w nim pokłady uczuć i silnych emocji, tak w symbolicznym malarstwie artysty kobieta staje się najczęstszym i najefektowniejszym nośnikiem symbolicznych treści.To w kobiecie artysta widzi inspirującą muzę, ale i drapieżną femme-fatale w ciele chimery czy też harpii. To kobieta dzierży rolę skrzydlatego posłańca, pośrednika między światem żywych a martwych, staje się alegorią Polski, Zwycięstwa – bogini Nike, starożytnej Pytii – uosabia idee, wzniosłe myśli, ale i postacie z fikcyjnego świata.
Paulina Szymalak-Bugajska, Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, [w:] Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, Radom 2019, s. 9-10.