W 1924 r. Witkacy zadeklarował rezygnację z twórczości artystycznej na rzecz wykonywania portretów na zamówienie. Prezentowany portret, jednej z przyjaciółek artysty Janiny z Turowskich Leszczyńskiej wykonany jest w typie C z użyciem Co ? (kokainy). Stanowi on kontynuację artystycznych eksperymentów w dążeniu do Czystej Formy. Portret jest subiektywną charakterystyką modelki i w swym ekspresyjnym wyrazie ociera się o kompozycję abstrakcyjną. Ascetyczne środki wyrazu pogłębiają piękno tego portretu. Witkacy opracowując stawki za wykonanie poszczególnych typów portretów określił typ C jako bezcenny.
Pastel, papier;
65 x 45 cm w świetle passe-partout
Sygn. p.d. NP3/ Witkacy 1931/ TC + Co
Na odwrocie: M.N.K./ No 5247
Reprodukowany: Portrety Witkacego w kolekcji Jana Stanisława Witkiewicza, Wrocław 1996 - na okładce i nr 19
Opisany: Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939). Katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz przy współpracy. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, pozycja 1536
W 1924 r. Witkacy zadeklarował rezygnację z twórczości artystycznej na rzecz wykonywania portretów na zamówienie. Prezentowany portret, jednej z przyjaciółek artysty Janiny z Turowskich Leszczyńskiej wykonany jest w typie C z użyciem Co ? (kokainy). Stanowi on kontynuację artystycznych eksperymentów w dążeniu do Czystej Formy. Portret jest subiektywną charakterystyką modelki i w swym ekspresyjnym wyrazie ociera się o kompozycję abstrakcyjną. Ascetyczne środki wyrazu pogłębiają piękno tego portretu. Witkacy opracowując stawki za wykonanie poszczególnych typów portretów określił typ C jako bezcenny.