Malarz i grafik, w latach 1908-1913 uczeń krakowskiej ASP w pracowniach J. Pankiewicza i L. Wyczółkowskiego. Odbył podróże do Włoch, Niemiec, Austrii i Czech. Pracował jako nauczyciel rysunków w Krakowie, Samborze i Lwowie. W okresie międzywojennym uczestniczył w wystawach krakowskiego i lwowskiego TPSP oraz warszawskiego TZSP, wystawiał w wielu miastach w Polsce, a także w Wiedniu i Francji. Interesował go pejzaż, malował widoki miast, portretował znane postacie z kręgów sztuki i polityki. Dużą popularność przyniosła artyście twórczość graficzna. Jego akwaforty i akwatinty, wykonywane pod wyraźnym wpływem Leona Wyczółkowskiego, poza wysokimi walorami artystycznymi, dokumentują zabytki architektury miast polskich, dawnego budownictwa i rzeźby ludowej. Pieniążek jest także autorem akwafortowych portretów Jana Matejki, Juliusza Słowackiego, Ignacego Mościckiego, wykonanych technikami suchej igły i mezzotinty portretów Józefa Piłsudskiego.

45
Józef PIENIĄŻEK (1888 - 1953)

Portret Jana Matejki

akwaforta, papier żeberkowany ze znakiem wodnym Progress, odbitka próbna II,
18,7 x 12,3 cm,
sygn. oł. p.d.: JPieniążek; oł. l.d.: pr. II

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz i grafik, w latach 1908-1913 uczeń krakowskiej ASP w pracowniach J. Pankiewicza i L. Wyczółkowskiego. Odbył podróże do Włoch, Niemiec, Austrii i Czech. Pracował jako nauczyciel rysunków w Krakowie, Samborze i Lwowie. W okresie międzywojennym uczestniczył w wystawach krakowskiego i lwowskiego TPSP oraz warszawskiego TZSP, wystawiał w wielu miastach w Polsce, a także w Wiedniu i Francji. Interesował go pejzaż, malował widoki miast, portretował znane postacie z kręgów sztuki i polityki. Dużą popularność przyniosła artyście twórczość graficzna. Jego akwaforty i akwatinty, wykonywane pod wyraźnym wpływem Leona Wyczółkowskiego, poza wysokimi walorami artystycznymi, dokumentują zabytki architektury miast polskich, dawnego budownictwa i rzeźby ludowej. Pieniążek jest także autorem akwafortowych portretów Jana Matejki, Juliusza Słowackiego, Ignacego Mościckiego, wykonanych technikami suchej igły i mezzotinty portretów Józefa Piłsudskiego.