Konstanty Laszczka kształcił się prywatnie w Warszawie. Stypendium przyznane przez Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych umożliwiło mu wyjazd do Paryża. Przebywając tam kilka lat, studiował w Académie Julian, następnie w École Nationale et Spéciale des Beaux-Arts. Po powrocie do kraju pracował jako nauczyciel rysunku w Warszawie, a w 1899 r. przeniósł się na stałe do Krakowa, gdzie do 1935 r. związany był z katedrą rzeźby ASP.
Laszczka był członkiem stowarzyszenia "Sztuka" oraz wiedeńskiej "Secesji". Swoje prace wielokrotnie wystawiał m.in.: w warszawskiej Zachęcie i w Salonie Krywulta, w krakowskim TPSP, we Lwowie, Wilnie, Poznaniu oraz w Paryżu, Wiedniu, Londynie, Wenecji, Rzymie, Brukseli, Berlinie, Nowym Jorku.
Rzeźbił akty, portrety, przedstawienia rodzajowe, projektował plakiety, medale, pomniki, zajmował się ceramiką. Najbardziej typowe dla jego twórczości są akty o dekoracyjnej, secesyjnej linii i ujęcia portretowe sławnych postaci - popiersia oraz maski trafnie oddające podobieństwo fizyczne, a jednocześnie zawierające charakterystykę psychiczną modela.
Jeszcze w okresie studiów we Francji Laszczkę zainspirowała nowatorska twórczość A. Rodina. Zafascynował go motyw wyłaniającej się postaci z nieobrobionego rzeźbiarsko, surowego kamiennego bloku. Istotne w pracach Laszczki są także impresjonistyczne "chropowatości" powierzchni rzeźbiarskiej oraz kontrast między nimi a wygładzonymi i dopracowanymi w szczegółach partiami bryły.
Jan Hopliński - Burdzyński (1887 Bohorodczany - 1974 Kraków) studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w l. 1912-17 u St. Dębickiego, J. Mehoffera i rzeźbę u K. Laszczki. Przez krótki czas (1917-20) uczył rysunku w gimnazjum we Włocławku. Następnie pracował jako kustosz i bibliotekarz w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Obok tych funkcji w 1924 powierzono mu prowadzenie kursu technik malarskich. Od 1939 r. kierownik Zakładu Technologii i Techniki Malarskiej. W 1948 został profesorem nadzwyczajnym.
Brąz patynowany, dł. 26,7 cm
Sygnowany z boku: K. Laszczka
Konstanty Laszczka kształcił się prywatnie w Warszawie. Stypendium przyznane przez Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych umożliwiło mu wyjazd do Paryża. Przebywając tam kilka lat, studiował w Académie Julian, następnie w École Nationale et Spéciale des Beaux-Arts. Po powrocie do kraju pracował jako nauczyciel rysunku w Warszawie, a w 1899 r. przeniósł się na stałe do Krakowa, gdzie do 1935 r. związany był z katedrą rzeźby ASP.
Laszczka był członkiem stowarzyszenia "Sztuka" oraz wiedeńskiej "Secesji". Swoje prace wielokrotnie wystawiał m.in.: w warszawskiej Zachęcie i w Salonie Krywulta, w krakowskim TPSP, we Lwowie, Wilnie, Poznaniu oraz w Paryżu, Wiedniu, Londynie, Wenecji, Rzymie, Brukseli, Berlinie, Nowym Jorku.
Rzeźbił akty, portrety, przedstawienia rodzajowe, projektował plakiety, medale, pomniki, zajmował się ceramiką. Najbardziej typowe dla jego twórczości są akty o dekoracyjnej, secesyjnej linii i ujęcia portretowe sławnych postaci - popiersia oraz maski trafnie oddające podobieństwo fizyczne, a jednocześnie zawierające charakterystykę psychiczną modela.
Jeszcze w okresie studiów we Francji Laszczkę zainspirowała nowatorska twórczość A. Rodina. Zafascynował go motyw wyłaniającej się postaci z nieobrobionego rzeźbiarsko, surowego kamiennego bloku. Istotne w pracach Laszczki są także impresjonistyczne "chropowatości" powierzchni rzeźbiarskiej oraz kontrast między nimi a wygładzonymi i dopracowanymi w szczegółach partiami bryły.
Jan Hopliński - Burdzyński (1887 Bohorodczany - 1974 Kraków) studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w l. 1912-17 u St. Dębickiego, J. Mehoffera i rzeźbę u K. Laszczki. Przez krótki czas (1917-20) uczył rysunku w gimnazjum we Włocławku. Następnie pracował jako kustosz i bibliotekarz w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Obok tych funkcji w 1924 powierzono mu prowadzenie kursu technik malarskich. Od 1939 r. kierownik Zakładu Technologii i Techniki Malarskiej. W 1948 został profesorem nadzwyczajnym.