Studiował w akademii wiedeńskiej (1875-1880) u Karola Wurzingera i Christiana Griepenkelera. Podczas studiów był wielokrotnie nagradzany. W roku 1880 otrzymał tzw. nagrodę rzymską, dzięki której wyjechał do Rzymu, gdzie przebywał do roku 1893. W następnych latach podróżował (Monachium, Praga). Około 1900 roku osiedlił się w Krakowie. Malował głównie obrazy o tematyce religijnej. Znaczny rozgłos przyniósł mu obraz Powrót z Golgoty, wystawiony w roku 1880 w TZSP oraz w Salonie Ungra. Wykonano zeń drzeworyt dla czytelników "Tygodnika Ilustrowanego", a litografia była premią dla członków TZSP (1881). Podczas pobytu w Rzymie wykonywał sporo prac na zamówienia dla osób prywatnych i kościołów. Malował także portrety, tematy z mitologii, czasów antycznych i współczesne. Jego malarstwo, zwłaszcza religijne, cechował eklektyzm, którego źródłem były dzieła dawnych mistrzów włoskich oraz pewna skłonność do mistycyzmu. Prace autora były często wystawiane w kraju oraz za granicą. Obecnie wiele z nich znajduje się w zbiorach muzealnych, m.in. Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Lwowskiej Galerii Obrazów.
Prezentowaną pracę uznać należy za portret Heleny Modrzejewskiej; por. zdjęcia aktorki reprodukowane w: J. Got (wstęp), Helena Modrzejewska na scenie krakowskiej 1865-1869, Kraków 1956, il. 2-68. Wnioskując z kostiumu, Modrzejewska mogła zostać ukazana w kostiumie scenicznym, np. Rozalindy z Jak wam się podoba W. Szekspira. Kompozycja rysunku wskazuje także, że może być to równocześnie szkic do jednego z obrazów o tematyce sakralnej, lub nieznanego portretu olejnego słynnej aktorki.

53
Franciszek KRUDOWSKI (Kraków 1860 - Kraków 1945)

PORTRET HELENY MODRZEJEWSKIEJ

Ołówek, papier; 21 x 17 cm
Sygnowany l. d.: FKrudowski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w akademii wiedeńskiej (1875-1880) u Karola Wurzingera i Christiana Griepenkelera. Podczas studiów był wielokrotnie nagradzany. W roku 1880 otrzymał tzw. nagrodę rzymską, dzięki której wyjechał do Rzymu, gdzie przebywał do roku 1893. W następnych latach podróżował (Monachium, Praga). Około 1900 roku osiedlił się w Krakowie. Malował głównie obrazy o tematyce religijnej. Znaczny rozgłos przyniósł mu obraz Powrót z Golgoty, wystawiony w roku 1880 w TZSP oraz w Salonie Ungra. Wykonano zeń drzeworyt dla czytelników "Tygodnika Ilustrowanego", a litografia była premią dla członków TZSP (1881). Podczas pobytu w Rzymie wykonywał sporo prac na zamówienia dla osób prywatnych i kościołów. Malował także portrety, tematy z mitologii, czasów antycznych i współczesne. Jego malarstwo, zwłaszcza religijne, cechował eklektyzm, którego źródłem były dzieła dawnych mistrzów włoskich oraz pewna skłonność do mistycyzmu. Prace autora były często wystawiane w kraju oraz za granicą. Obecnie wiele z nich znajduje się w zbiorach muzealnych, m.in. Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Lwowskiej Galerii Obrazów.
Prezentowaną pracę uznać należy za portret Heleny Modrzejewskiej; por. zdjęcia aktorki reprodukowane w: J. Got (wstęp), Helena Modrzejewska na scenie krakowskiej 1865-1869, Kraków 1956, il. 2-68. Wnioskując z kostiumu, Modrzejewska mogła zostać ukazana w kostiumie scenicznym, np. Rozalindy z Jak wam się podoba W. Szekspira. Kompozycja rysunku wskazuje także, że może być to równocześnie szkic do jednego z obrazów o tematyce sakralnej, lub nieznanego portretu olejnego słynnej aktorki.