POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Tadeusz Styka jest najmłodszym przedstawicielem artystycznej rodziny Styków – synem Jana oraz młodszym bratem Adama. Od początku traktowano go jak „cudowne dziecko”, czego dowodem były liczne wystawy jego prac w wielu prestiżowych galeriach we Francji, gdzie zdobywał często najwyższe odznaczenia.
Na początku XX wieku należał do najbardziej wziętych portrecistów w ówczesnej artystycznej stolicy świata – Paryżu. Jego sława sięgała też poza kontynent, o czym świadczy duża popularność w Stanach Zjednoczonych. Od 1929 oprócz studia we Francji posiadał atelier również w Nowym Jorku. Wśród bogatego grona wybitnych osobistości, sportretowanych przez artystę w ciągu kolejnych dekad, wystarczy wymienić między innymi Lwa Tołstoja (1903), astronoma Camille’a Flammariona (1908), Polę Negri (1920), Ignacego Paderewskiego (1930), Maurice’a Maeterlincka (1945) czy Władysława Andersa (1950). Ciesząc się niezmienną popularnością, mimo gwałtownych przewartościowań w ówczesnym świecie artystycznym, twórca uprawiał sztukę portretu, w której zdawał się podejmować współzawodnictwo z fotografią. Wielka precyzja, pietyzm wobec detalu oraz akademickie wykończenie składały się na podziwiany styl Styki. Obiektywność fotografii zastępował jednak własnym odczuciem charakteru modela i wyborem sugestywnej pozy. Portretowana kobieta została przedstawiona w stroju stylizowanym na antyczną togę, obficie udrapowaną na ramionach. W charakterystycznej dla siebie kolorystyce Styka wykorzystał świetliste zestrojenia złotych odcieni uzupełniające się wzajemnie w obrębie blików na włosach modelki czy ślizgającego się światła na diademie. Migotliwą kompozycję dopełnia szlachetna patyna rozedrganego złocistego tła.

Tadeusz Styka pochodził ze znanej rodziny artystów - malarzem byli jego ojciec Jan i brat Adam. Pierwsze lekcje rysunku i malarstwa otrzymał w pracowni swego ojca. Następnie uczył się, od roku 1900, u J.-J. Hennera i E. Carriere`a w Paryżu. Tam też mieszkał i miał swoją pracownię malarską. W roku 1929 przeprowadził się do Nowego Jorku, nadal jednak zachowując pracownię paryską. Od najmłodszych lat wystawiał swoje prace na Salonach i w galeriach paryskich oraz w Polsce, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Był uznanym portrecistą; malował znane osobistości ze świata sztuki, nauki, polityki i z kręgów arystokratycznych, m.in. portretował L. Tołstoja, I. Paderewskiego, M. Maeterlincka, S. D. Roosvelt, Polę Negri, W. Andersa, C. Flammariona. Malował także portrety, sceny rodzajowe i niekiedy kompozycje o tematyce religijnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

126
Tadeusz STYKA (1889-1954)

Portret dziewczyny w typie antycznym

olej/płótno, 51,2 x 39,5 cm
sygnowany l.śr.: 'TADE. STYKA.'
na odwrociu na dolnej listwie oprawy po prawej stronie papierowa nalepka warszawskiego zakładu ramiarskiego Stefana Dytrego z ulicy Żurawiej 23

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Tadeusz Styka jest najmłodszym przedstawicielem artystycznej rodziny Styków – synem Jana oraz młodszym bratem Adama. Od początku traktowano go jak „cudowne dziecko”, czego dowodem były liczne wystawy jego prac w wielu prestiżowych galeriach we Francji, gdzie zdobywał często najwyższe odznaczenia.
Na początku XX wieku należał do najbardziej wziętych portrecistów w ówczesnej artystycznej stolicy świata – Paryżu. Jego sława sięgała też poza kontynent, o czym świadczy duża popularność w Stanach Zjednoczonych. Od 1929 oprócz studia we Francji posiadał atelier również w Nowym Jorku. Wśród bogatego grona wybitnych osobistości, sportretowanych przez artystę w ciągu kolejnych dekad, wystarczy wymienić między innymi Lwa Tołstoja (1903), astronoma Camille’a Flammariona (1908), Polę Negri (1920), Ignacego Paderewskiego (1930), Maurice’a Maeterlincka (1945) czy Władysława Andersa (1950). Ciesząc się niezmienną popularnością, mimo gwałtownych przewartościowań w ówczesnym świecie artystycznym, twórca uprawiał sztukę portretu, w której zdawał się podejmować współzawodnictwo z fotografią. Wielka precyzja, pietyzm wobec detalu oraz akademickie wykończenie składały się na podziwiany styl Styki. Obiektywność fotografii zastępował jednak własnym odczuciem charakteru modela i wyborem sugestywnej pozy. Portretowana kobieta została przedstawiona w stroju stylizowanym na antyczną togę, obficie udrapowaną na ramionach. W charakterystycznej dla siebie kolorystyce Styka wykorzystał świetliste zestrojenia złotych odcieni uzupełniające się wzajemnie w obrębie blików na włosach modelki czy ślizgającego się światła na diademie. Migotliwą kompozycję dopełnia szlachetna patyna rozedrganego złocistego tła.

Tadeusz Styka pochodził ze znanej rodziny artystów - malarzem byli jego ojciec Jan i brat Adam. Pierwsze lekcje rysunku i malarstwa otrzymał w pracowni swego ojca. Następnie uczył się, od roku 1900, u J.-J. Hennera i E. Carriere`a w Paryżu. Tam też mieszkał i miał swoją pracownię malarską. W roku 1929 przeprowadził się do Nowego Jorku, nadal jednak zachowując pracownię paryską. Od najmłodszych lat wystawiał swoje prace na Salonach i w galeriach paryskich oraz w Polsce, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Był uznanym portrecistą; malował znane osobistości ze świata sztuki, nauki, polityki i z kręgów arystokratycznych, m.in. portretował L. Tołstoja, I. Paderewskiego, M. Maeterlincka, S. D. Roosvelt, Polę Negri, W. Andersa, C. Flammariona. Malował także portrety, sceny rodzajowe i niekiedy kompozycje o tematyce religijnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.