Maurycy Trębacz był jednym z najbardziej znanych żydowskich artystów swego czasu. Jak wielu innych, także i jego zainspirowała twórczość przedwcześnie zmarłego Maurycego Gottlieba. Wzorując się na starszym koledze Trębacz podejmował wątki z życia codziennego Żydów, tematy religijne, historyczne. Jednak problematyka ta nie zdominowała jego twórczości. Malarza kształconego w warszawskiej Klasie Rysunkowej, krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych interesowały także sceny typowe dla malarstwa związanego z kulturą polską (pejzaże, portrety, sceny rodzajowe, itp). Realistyczne malarstwo Trębacza cieszyło się dużym zainteresowaniem. Artysta miał wiele wystaw w całej Polsce. W czasie II wojny światowej znaczna część jego prac uległa zniszczeniu, wiele też ocalało (wraz z licznymi dokumentami) w getcie łódzkim. Obraz przedstawiający podobną, być może tę samą modelkę, reprodukowany jest w: Renata Piątkowska, Wystawa monograficzna. Katalog dzieł istniejących i zaginionych, Warszawa 1993, s. 98.
Olej, płótno naklejone na sklejkę; 50 x 40 cm
Sygnowany brązowym olejem p.g.: Maurycy Trębacz
Maurycy Trębacz był jednym z najbardziej znanych żydowskich artystów swego czasu. Jak wielu innych, także i jego zainspirowała twórczość przedwcześnie zmarłego Maurycego Gottlieba. Wzorując się na starszym koledze Trębacz podejmował wątki z życia codziennego Żydów, tematy religijne, historyczne. Jednak problematyka ta nie zdominowała jego twórczości. Malarza kształconego w warszawskiej Klasie Rysunkowej, krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych interesowały także sceny typowe dla malarstwa związanego z kulturą polską (pejzaże, portrety, sceny rodzajowe, itp). Realistyczne malarstwo Trębacza cieszyło się dużym zainteresowaniem. Artysta miał wiele wystaw w całej Polsce. W czasie II wojny światowej znaczna część jego prac uległa zniszczeniu, wiele też ocalało (wraz z licznymi dokumentami) w getcie łódzkim. Obraz przedstawiający podobną, być może tę samą modelkę, reprodukowany jest w: Renata Piątkowska, Wystawa monograficzna. Katalog dzieł istniejących i zaginionych, Warszawa 1993, s. 98.