Twórczość Jacka Malczewskiego, mistrza polskiego malarstwa symbolicznego przełomu XIX i XX wieku, często nacechowana jest silnymi emocjami patriotycznymi. Dbałość o ojczyznę, jej tradycję, folklor czy kulturę, ujawnia się również w oferowanym, niewielkim portrecie przedstawiającym dziewczynę w stroju ludowym. Odziana w czarny, prawdopodobnie krakowski kaftan z barwną lamówką, wiejska niewiasta, może być również wyrazem obrazującym inną tendencję, charakterystyczną, początkowo występującą w literaturze końca XIX i początku XX w. - nurt zainteresowania życiem i kulturą polskich włościan tzw. „chłopomanię”. Nasilenie tematyki z życia polskiej wsi występuje w twórczości Malczewskiego już w latach 80. XIX w. i z różnym natężeniem przewija się przez całą sztukę artysty.
Oferowany obraz mieści się w wspomnianym wyżej nurcie, a forma malarska, lekkość malowania, kolorystyka, subtelność oddania lica „modelki” skłania do datowania czasu jego powstania na wczesne lata XX stulecia.
Twórczość Jacka Malczewskiego, mistrza polskiego malarstwa symbolicznego przełomu XIX i XX wieku, często nacechowana jest silnymi emocjami patriotycznymi. Dbałość o ojczyznę, jej tradycję, folklor czy kulturę, ujawnia się również w oferowanym, niewielkim portrecie przedstawiającym dziewczynę w stroju ludowym. Odziana w czarny, prawdopodobnie krakowski kaftan z barwną lamówką, wiejska niewiasta, może być również wyrazem obrazującym inną tendencję, charakterystyczną, początkowo występującą w literaturze końca XIX i początku XX w. - nurt zainteresowania życiem i kulturą polskich włościan tzw. „chłopomanię”. Nasilenie tematyki z życia polskiej wsi występuje w twórczości Malczewskiego już w latach 80. XIX w. i z różnym natężeniem przewija się przez całą sztukę artysty.
Oferowany obraz mieści się w wspomnianym wyżej nurcie, a forma malarska, lekkość malowania, kolorystyka, subtelność oddania lica „modelki” skłania do datowania czasu jego powstania na wczesne lata XX stulecia.