Praca ucznia Marcella Bacciarellego, wysłanego przez króla Stanisława Augusta na dalsze studia do Paryża. Kucharski osiadł w stolicy Francji, gdzie zasłynął jako portrecista rodziny króla Ludwika XVI oraz arystokracji francuskiej.
Oferowany obraz - odznaczający się wysoką klasą artystyczną, subtelnością ujęcia delikatnej twarzy dziecka - przedstawia zapewne kilkuletnią dziewczynkę, o cechach fizjonomicznych - linia łuku brwiowego, zarysu ust i brody, wyraz oczu - analogicznych do pó¼niejszych przedstawień już nieco starszej Marii-Teresy-Szarlotty (1778- 1851), córki króla Ludwika XVI, znanej m. in. z portretu L.-E. Vigée-Lebrun (1787, Wersal). Podobieństwo to widoczne jest także na portrecie Karola Ludwika - Delfina (1785-1795), zwanego przez rojalistów Ludwikiem XVII (1794, Paryż, zbiory Mme Ch.-M. Widor).
Intymny strój dziewczynki wskazuje na prywatny charakter obrazu przeznaczonego dla najbliższego otoczenia rodzinnego dziecka, jego rodziców Marii Antoniny i Ludwika XVI.

275
Aleksander KUCHARSKI (1741 -1819)

Portret dziecięcy Ludwika XVII (Delfina)

pastel, papier
28,8 x 22,6 cm
Według przekazu ustnego u dołu istniała pierwotnie sygnatura artysty, która nie zachowała się.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca ucznia Marcella Bacciarellego, wysłanego przez króla Stanisława Augusta na dalsze studia do Paryża. Kucharski osiadł w stolicy Francji, gdzie zasłynął jako portrecista rodziny króla Ludwika XVI oraz arystokracji francuskiej.
Oferowany obraz - odznaczający się wysoką klasą artystyczną, subtelnością ujęcia delikatnej twarzy dziecka - przedstawia zapewne kilkuletnią dziewczynkę, o cechach fizjonomicznych - linia łuku brwiowego, zarysu ust i brody, wyraz oczu - analogicznych do pó¼niejszych przedstawień już nieco starszej Marii-Teresy-Szarlotty (1778- 1851), córki króla Ludwika XVI, znanej m. in. z portretu L.-E. Vigée-Lebrun (1787, Wersal). Podobieństwo to widoczne jest także na portrecie Karola Ludwika - Delfina (1785-1795), zwanego przez rojalistów Ludwikiem XVII (1794, Paryż, zbiory Mme Ch.-M. Widor).
Intymny strój dziewczynki wskazuje na prywatny charakter obrazu przeznaczonego dla najbliższego otoczenia rodzinnego dziecka, jego rodziców Marii Antoniny i Ludwika XVI.