Obraz został sprzedany w 1990 r. w domu aukcyjnym Christie`s w Nowym Jorku jako dzieło "w manierze Pierra Mignarda", jednak atrybucję francuskiemu artyście zakwestionowano w późniejszych badaniach. Na podstawie analiz porównawczych Portret damy przypisano Janowi de Bray, synowi i uczniowi holenderskiego malarza Salomona de Bray.
Jan de Bray był (po śmierci Johannesa Versproncka w 1662 r. i Fransa Halsa w 1666 r.) najważniejszym portrecistą w Haarlemie, malarzem wytwornych wizerunków, zwanym "klasycystą haarlemskim". Oferowany obraz - prezentujący znakomite walory artystyczne - elegancją i miniatorską niemal precyzją wykonania oraz
zrównoważoną, harmonijną tonacją barwną bliski jest niektórym portretom pędzla Jana de Bray; jednak modelunek twarzy alla prima, a także typ urody sportretowanej dziewczyny mogą wskazywać na późniejsze pochodzenie obrazu.
Por.: Seymour Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven 1995; SAUR. Allgemeines Künstler-Lexikon, t. 14, München-Leipzig 1996, s. 31-32 (Rudolph E. O. Ekkart).

266
Malarz nieokreślony

Portret damy

w manierze portretów Jana de Bray (ok. 1627 Haarlem -1697 Amsterdam)
olej, deska,
24,2 x 18,5 cm;

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz został sprzedany w 1990 r. w domu aukcyjnym Christie`s w Nowym Jorku jako dzieło "w manierze Pierra Mignarda", jednak atrybucję francuskiemu artyście zakwestionowano w późniejszych badaniach. Na podstawie analiz porównawczych Portret damy przypisano Janowi de Bray, synowi i uczniowi holenderskiego malarza Salomona de Bray.
Jan de Bray był (po śmierci Johannesa Versproncka w 1662 r. i Fransa Halsa w 1666 r.) najważniejszym portrecistą w Haarlemie, malarzem wytwornych wizerunków, zwanym "klasycystą haarlemskim". Oferowany obraz - prezentujący znakomite walory artystyczne - elegancją i miniatorską niemal precyzją wykonania oraz
zrównoważoną, harmonijną tonacją barwną bliski jest niektórym portretom pędzla Jana de Bray; jednak modelunek twarzy alla prima, a także typ urody sportretowanej dziewczyny mogą wskazywać na późniejsze pochodzenie obrazu.
Por.: Seymour Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven 1995; SAUR. Allgemeines Künstler-Lexikon, t. 14, München-Leipzig 1996, s. 31-32 (Rudolph E. O. Ekkart).