Data przy sygnaturze: 1875 - oznacza, że omawiany portret jest najwcześniejszym olejnym obrazem Kazimierza Pochwalskiego, z czasów jego nauki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Feliksa Szynalewskiego, z okresu przed podjęciem nauki u Jana Matejki (trwającej od jesieni 1876 do lutego 1878). Dotąd za najwcześniejsze olejne jego prace uchodziły dwa obrazy z 1877 roku: "Chłopcy w kąpieli" (Muzeum Narodowe w Krakowie) i "Rusin" (Muzeum Narodowe w Warszawie). Portret ma wyraźnie charakter studyjny, twarz dziecka oddana jest wiernie, mniej uwagi poświecił malarz popiersiu, które zostało tylko zaznaczone luźnymi pociągnięciami pędzla.
We wczesnej twórczości Kazimierz Pochwalski malował portrety obok obrazów rodzajowych, dopiero wielki sukces jego wizerunków na wiosennej wystawie w 1891 roku w Künstlerhausie w Wiedniu - skłonił go do poświecenia się wyłącznie temu rodzajowi malarstwa. Był autorem przeważnie oficjalnych, reprezentacyjne przedstawień wybitnych osobistości, m. in. Elizy Orzeszkowej, Henryka Sienkiewicza, Jana Popiela, Stanisława Badenniego czy Andrzeja Potockiego. W Wiedniu namalował kilka wizerunków Franciszka Józefa, z których "Portret cesarza w stroju myśliwskim" z 1900 r. został spopularyzowany na austriackich pocztówkach.
Olej, karton naklejony na tekturę; 52 x 39,5 cm
Sygnowany p. d. czerwonym olejem: K Pochwalski | 1875;
na odwrocie tektury czarnym tuszem napis: Kazimierz Pochwalski oraz kartka maszynopisu z orzeczeniem autentyczności wydanym przez dr Feliksa Koperę w Krakowie 21 kwietnia 1944
Data przy sygnaturze: 1875 - oznacza, że omawiany portret jest najwcześniejszym olejnym obrazem Kazimierza Pochwalskiego, z czasów jego nauki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Feliksa Szynalewskiego, z okresu przed podjęciem nauki u Jana Matejki (trwającej od jesieni 1876 do lutego 1878). Dotąd za najwcześniejsze olejne jego prace uchodziły dwa obrazy z 1877 roku: "Chłopcy w kąpieli" (Muzeum Narodowe w Krakowie) i "Rusin" (Muzeum Narodowe w Warszawie). Portret ma wyraźnie charakter studyjny, twarz dziecka oddana jest wiernie, mniej uwagi poświecił malarz popiersiu, które zostało tylko zaznaczone luźnymi pociągnięciami pędzla.
We wczesnej twórczości Kazimierz Pochwalski malował portrety obok obrazów rodzajowych, dopiero wielki sukces jego wizerunków na wiosennej wystawie w 1891 roku w Künstlerhausie w Wiedniu - skłonił go do poświecenia się wyłącznie temu rodzajowi malarstwa. Był autorem przeważnie oficjalnych, reprezentacyjne przedstawień wybitnych osobistości, m. in. Elizy Orzeszkowej, Henryka Sienkiewicza, Jana Popiela, Stanisława Badenniego czy Andrzeja Potockiego. W Wiedniu namalował kilka wizerunków Franciszka Józefa, z których "Portret cesarza w stroju myśliwskim" z 1900 r. został spopularyzowany na austriackich pocztówkach.