Angielski malarz i miedziorytnik, wybitny i niezwykle płodny portrecista. Ukończył Królewską Akademię w Londynie ze złotym medalem, następnie został jej członkiem, na jej wystawach prezentował swoje prace. Początkowo malował mroczne, pełne ekspresji kompozycje w duchu romantyzmu, jednak w ciągu 10 lat od ukończenia studiów całkowicie zwrócił się ku malarstwu portretowemu. Były to wizerunki osobistości londyńskich i arystokracji. Jednak większość jego prac powstała po powołaniu go na dwór cara Aleksandra I. W 1818 r. wyjechał na kontynent, przebywał w Aachen podczas kongresu "Świętego Przymierza". Spośród delegatów sportretował dowódcę sztabu rosyjskiej armii, P. M. Wołkońskiego, który przedstawił go carowi Aleksandrowi I, a ten zaprosił artystę do Petersburga. Pozostał tam przez 10 lat jako malarz nadworny, wielokrotnie portretując samego cara (do jego śmierci w 1825 r.), członków cesarskiej rodziny i rosyjską arystokrację. Pozostawił po sobie około 400 portretów. Przy współpracy malarzy rosyjskich stworzył w Pałacu Zimowym Galerię Wojenną 1812, złożoną z wizerunków zasłużonych dowódców. Sprowadził z Anglii młodszego brata, Henry`ego Edwarda i szwagra, Thomasa Wrighta, rytownika, z którymi prowadził pracownię. Został członkiem honorowym Akademii Petersburskiej. W 1828 r. pracował jeszcze na dworze Fryderyka Wilhelma III w Berlinie, wykonując liczne najwyższe zlecenia i w 1829 r. krótko przebywał w Warszawie, gdzie namalował swój ostatni obraz - portret Wielkiego Księcia Konstantego. Jego prace, utrzymane w konwencji angielskiego portretu salonowego, odznaczają się romantyczną afektacją, podkreślaną kontrastami światła, swobodą i siłą wyrazu, znakomitym warsztatem.
Thomas Wright (1792-1849), angielski rytownik i portrecista, wykształcony w Królewskiej Akademii w Londynie. Szwagier i współpracownik George`a Dawe"a. W latach 1822-26 i 1830-45 mieszkał w Petersburgu. Był członkiem tamtejszej Akademii, podobnie jak Akademii we Florencji i Sztokholmie. W 1836 r. uzyskał tytuł Akademika. Rytował liczne portrety (w większości w manierze punktowej), szczególnie według G. Dawe`a i A. Wivella. Razem z H. E. Dawe"em rytował 200 portretów z Kolekcji Portretów Petersburskiej Galerii Wojennej. Zamierzał wykonać serię wizerunków współczesnych Rosjan według własnych rysunków, ale ukazała się jedynie pierwsza część z 12 portretami. W 1847 r. wykonał w miniaturze portret cara Mikołaja I. W zbiorach Ermitażu znajdują się dwa tomy jego sztychów.

25
George DAWE (Londyn 1781 - Kentish Town k. Londynu 1829)

PORTRET CARA ALEKSANDRA I

Miedzioryt na papierze 72 x 45,5 cm

Napis l.d. - "Painted from nature by Geo Dawe Esgr member of the Royal Academy of arts London, that of St. Petersburg", poniżej napis powtórzony w j. rosyjskim; p.d. - "Engraved by Thos Wright, London", poniżej napis powtórzony w j. rosyjskim; śr.d. - "Aleksander I." w j. rosyjskim i angielskim.
Wydane 1 marca 1826 r. przez G. Colnaghi, następnie w marcu 1826 r. w St Petersburgu.
Z prawej u dołu pieczęć z dwugłowym orłem.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Angielski malarz i miedziorytnik, wybitny i niezwykle płodny portrecista. Ukończył Królewską Akademię w Londynie ze złotym medalem, następnie został jej członkiem, na jej wystawach prezentował swoje prace. Początkowo malował mroczne, pełne ekspresji kompozycje w duchu romantyzmu, jednak w ciągu 10 lat od ukończenia studiów całkowicie zwrócił się ku malarstwu portretowemu. Były to wizerunki osobistości londyńskich i arystokracji. Jednak większość jego prac powstała po powołaniu go na dwór cara Aleksandra I. W 1818 r. wyjechał na kontynent, przebywał w Aachen podczas kongresu "Świętego Przymierza". Spośród delegatów sportretował dowódcę sztabu rosyjskiej armii, P. M. Wołkońskiego, który przedstawił go carowi Aleksandrowi I, a ten zaprosił artystę do Petersburga. Pozostał tam przez 10 lat jako malarz nadworny, wielokrotnie portretując samego cara (do jego śmierci w 1825 r.), członków cesarskiej rodziny i rosyjską arystokrację. Pozostawił po sobie około 400 portretów. Przy współpracy malarzy rosyjskich stworzył w Pałacu Zimowym Galerię Wojenną 1812, złożoną z wizerunków zasłużonych dowódców. Sprowadził z Anglii młodszego brata, Henry`ego Edwarda i szwagra, Thomasa Wrighta, rytownika, z którymi prowadził pracownię. Został członkiem honorowym Akademii Petersburskiej. W 1828 r. pracował jeszcze na dworze Fryderyka Wilhelma III w Berlinie, wykonując liczne najwyższe zlecenia i w 1829 r. krótko przebywał w Warszawie, gdzie namalował swój ostatni obraz - portret Wielkiego Księcia Konstantego. Jego prace, utrzymane w konwencji angielskiego portretu salonowego, odznaczają się romantyczną afektacją, podkreślaną kontrastami światła, swobodą i siłą wyrazu, znakomitym warsztatem.
Thomas Wright (1792-1849), angielski rytownik i portrecista, wykształcony w Królewskiej Akademii w Londynie. Szwagier i współpracownik George`a Dawe"a. W latach 1822-26 i 1830-45 mieszkał w Petersburgu. Był członkiem tamtejszej Akademii, podobnie jak Akademii we Florencji i Sztokholmie. W 1836 r. uzyskał tytuł Akademika. Rytował liczne portrety (w większości w manierze punktowej), szczególnie według G. Dawe`a i A. Wivella. Razem z H. E. Dawe"em rytował 200 portretów z Kolekcji Portretów Petersburskiej Galerii Wojennej. Zamierzał wykonać serię wizerunków współczesnych Rosjan według własnych rysunków, ale ukazała się jedynie pierwsza część z 12 portretami. W 1847 r. wykonał w miniaturze portret cara Mikołaja I. W zbiorach Ermitażu znajdują się dwa tomy jego sztychów.