Malarz, grafik, krytyk, teoretyk sztuki (twórca teorii mechano-faktury); jeden z czołowych artystów polskiej awangardy, uznany przez światową krytykę za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku; prekursor op-artu. Studiował w warszawskiej SSP, następnie Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Obracał się w środowisku awangardy europejskiej, utrzymywał kontakty z m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. W 1928 roku zamieszkał na stałe w Paryżu.
Barbara Świętochowska-Małęczyńska, wnuczka Aleksandra Świętochowskiego.
Ołówek, papier; 28 x 21 cm
Sygnowany p.d.: Kochanemu Januszowi | Małęczyńskiemu | w sympatycznym upominku | H. Berlewi | 21.6.52
Pochodzenie: rezydencja Nowina Chrzanowskich w Opaczy
Malarz, grafik, krytyk, teoretyk sztuki (twórca teorii mechano-faktury); jeden z czołowych artystów polskiej awangardy, uznany przez światową krytykę za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku; prekursor op-artu. Studiował w warszawskiej SSP, następnie Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Obracał się w środowisku awangardy europejskiej, utrzymywał kontakty z m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. W 1928 roku zamieszkał na stałe w Paryżu.
Barbara Świętochowska-Małęczyńska, wnuczka Aleksandra Świętochowskiego.