Paul Cézanne – francuski malarz postimpresjonistyczny, którego twórczość stanowi pomost pomiędzy impresjonizmem i kubizmem.
W 1895 roku, dzięki staraniom marszanda Ambroise'a Vollarda, odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. Nie została dobrze przyjęta przez krytyków, wzbudziła natomiast zachwyt artystów, w szczególności awangardowych.
W 1907 roku, w ramach Salonu Jesiennego, zorganizowano wielką retrospektywną wystawę twórczości artysty, na której pokazano jego 50 obrazów. Wystawa ta doprowadziła do uznania znaczącej roli artysty.Moderniści z początku XX wieku uważali Cézanne’a za prekursora współczesnego malarstwa. Henri Matisse nazwał go „ojcem wszystkich malarzy”, a wielu twórców uznawało w nim twórcę przełomu w sztuce XX wieku. Również Pablo Picasso zachwycał się jego obrazami.
Armand Guillaumin (1841-1927) był francuskim malarzem i jednym z członków grupy impresjonistów. Jego prace były znane z żywych kolorów i pejzaży. Guillaumin był bliskim przyjacielem Paula Cézanne'a, a także innych impresjonistów, takich jak Camille Pissarro. Symbol wisielca, widoczny w lewym górnym rogu, w kontekście sztuki często jest używany jako memento mori, przypomnienie o śmiertelności człowieka, w przypadku Cézanne'a, może to być nawiązanie do jego własnych zmagań artystycznych i osobistych.
Prace Paula Cézanne'a, w tym jego grafiki, są przechowywane i wystawiane w wielu muzeach na całym świecie. Można je znaleźć w takich instytucjach jak Musée d'Orsay w Paryżu, The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, oraz National Gallery w Londynie. Konkretna akwaforta może znajdować się w jednej z tych kolekcji lub w rękach prywatnych kolekcjonerów.Prace Paula Cézanne'a są niezwykle cenione na rynku sztuki. Jego obrazy olejne często osiągają ceny od kilku milionów do ponad stu milionów dolarów na aukcjach.
Ta sama akwaforta znajduje się od 1977 roku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi (nr.inw.MS/SO/GR/1218) oraz, m.in. w Metropolitan Museum of Art. w Nowym Yorku od roku 1960.
Akwaforta, papier, 15,5 x 11,5 cm (odcisk płyty), oprawiony w ramę 34 x 28 cm. Oryginalny certyfikat.
Zobacz katalogPaul Cézanne – francuski malarz postimpresjonistyczny, którego twórczość stanowi pomost pomiędzy impresjonizmem i kubizmem.
W 1895 roku, dzięki staraniom marszanda Ambroise'a Vollarda, odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. Nie została dobrze przyjęta przez krytyków, wzbudziła natomiast zachwyt artystów, w szczególności awangardowych.
W 1907 roku, w ramach Salonu Jesiennego, zorganizowano wielką retrospektywną wystawę twórczości artysty, na której pokazano jego 50 obrazów. Wystawa ta doprowadziła do uznania znaczącej roli artysty.Moderniści z początku XX wieku uważali Cézanne’a za prekursora współczesnego malarstwa. Henri Matisse nazwał go „ojcem wszystkich malarzy”, a wielu twórców uznawało w nim twórcę przełomu w sztuce XX wieku. Również Pablo Picasso zachwycał się jego obrazami.
Armand Guillaumin (1841-1927) był francuskim malarzem i jednym z członków grupy impresjonistów. Jego prace były znane z żywych kolorów i pejzaży. Guillaumin był bliskim przyjacielem Paula Cézanne'a, a także innych impresjonistów, takich jak Camille Pissarro. Symbol wisielca, widoczny w lewym górnym rogu, w kontekście sztuki często jest używany jako memento mori, przypomnienie o śmiertelności człowieka, w przypadku Cézanne'a, może to być nawiązanie do jego własnych zmagań artystycznych i osobistych.
Prace Paula Cézanne'a, w tym jego grafiki, są przechowywane i wystawiane w wielu muzeach na całym świecie. Można je znaleźć w takich instytucjach jak Musée d'Orsay w Paryżu, The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, oraz National Gallery w Londynie. Konkretna akwaforta może znajdować się w jednej z tych kolekcji lub w rękach prywatnych kolekcjonerów.Prace Paula Cézanne'a są niezwykle cenione na rynku sztuki. Jego obrazy olejne często osiągają ceny od kilku milionów do ponad stu milionów dolarów na aukcjach.
Ta sama akwaforta znajduje się od 1977 roku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi (nr.inw.MS/SO/GR/1218) oraz, m.in. w Metropolitan Museum of Art. w Nowym Yorku od roku 1960.