Autentyczność obrazu skonsultowana z Andrzejem Szczepaniakiem - historykiem sztuki, kuratorem wystaw, dyrektorem wykonawczym Galerii Starmach, redaktorem, m.in. wydanych przez Skirę albumów Henryk Stażewski (2018), Jerzy Nowosielski (2019).
W latach 50. szczególne znaczenie w twórczości Nowosielskiego zaczyna odgrywać portret, w którym widoczny jest wpływ malarstwa ikonowego. Objawia się on w sposobie uproszczenia i płaskiego traktowania postaci, graficznym konturze a także umownym modelunku, polegającym na zaznaczaniu wypukłych części jaśniejszą plamą czy bielą, imitującą bliki światła. Dla Nowosielskiego, istotny jest wymiar duchowy człowieka: chcę przywrócić cielesności duchowe znaczenie - mówił artysta. Krystyna Czerni, badaczka twórczości Nowosielskiego, tak pisze o portretach Nowosielskiego: są zapisem człowieka, zdają się uwieczniać nie jego wygląd ale istotę. Pozbawione cech szczególnych twarze - maski, twarze - idole. Są hieratyczne i pełne dostojeństwa, nawet jeśli przebrane w kosmiczny czepek, czy modny fason okularów. Malarz jest spostrzegawczy, „wyławia“ swoje modele z powszechnej codzienności. Zauważa drobiazgi: szykowny krój garsonki, wąskie klapy marynarki, modne klipsy.
To „zanurzenie“ w czasie nie przeszkadza artyście „przenosić“ portretowanych w bezczas sztuki
- uwiecznić ich jak w pamiątkowym epitafium. (Krystyna Czerni, Jerzy Nowosielski, Wielcy Malarze.
Ich życie, inspiracje i dzieło, Nr 105, s. 10)
olej, płótno
79,5 x 59 cm
sygn. na odwr. na płótnie l.d.: JERZY NOWOSIELSKI, p.d.: 1954
śr.g. pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę, z nr. pozwolenia.
Autentyczność obrazu skonsultowana z Andrzejem Szczepaniakiem - historykiem sztuki, kuratorem wystaw, dyrektorem wykonawczym Galerii Starmach, redaktorem, m.in. wydanych przez Skirę albumów Henryk Stażewski (2018), Jerzy Nowosielski (2019).
W latach 50. szczególne znaczenie w twórczości Nowosielskiego zaczyna odgrywać portret, w którym widoczny jest wpływ malarstwa ikonowego. Objawia się on w sposobie uproszczenia i płaskiego traktowania postaci, graficznym konturze a także umownym modelunku, polegającym na zaznaczaniu wypukłych części jaśniejszą plamą czy bielą, imitującą bliki światła. Dla Nowosielskiego, istotny jest wymiar duchowy człowieka: chcę przywrócić cielesności duchowe znaczenie - mówił artysta. Krystyna Czerni, badaczka twórczości Nowosielskiego, tak pisze o portretach Nowosielskiego: są zapisem człowieka, zdają się uwieczniać nie jego wygląd ale istotę. Pozbawione cech szczególnych twarze - maski, twarze - idole. Są hieratyczne i pełne dostojeństwa, nawet jeśli przebrane w kosmiczny czepek, czy modny fason okularów. Malarz jest spostrzegawczy, „wyławia“ swoje modele z powszechnej codzienności. Zauważa drobiazgi: szykowny krój garsonki, wąskie klapy marynarki, modne klipsy.
To „zanurzenie“ w czasie nie przeszkadza artyście „przenosić“ portretowanych w bezczas sztuki
- uwiecznić ich jak w pamiątkowym epitafium. (Krystyna Czerni, Jerzy Nowosielski, Wielcy Malarze.
Ich życie, inspiracje i dzieło, Nr 105, s. 10)