Jeden z najwybitniejszych marynistów XIX wieku. Od 1833 r. studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, nagrodzony w 1836 r. małym złotym, a w 1837 dużym złotym medalem za kompozycje marynistyczne. W 1838 otrzymał stypendium Akademii na wyjazd na Krym, w latach 1841-1844 wyjechał na stypendium do Włoch. Podczas pobytu w Rzymie miał okazję poznać sławnego marynistę angielskiego J.M.W.Turnera. Podróżował również na Maltę, do Portugalii, Hiszpanii, Francji, Anglii, Holandii. Po powrocie został wyróżniony w 1844 r. tytułem akademika, a w 1847 profesora Akademii petersburskiej. Był też członkiem kilku europejskich akademii; w Rzymie, Florencji, Stuttgarcie, Amsterdamie. Wojnę krymską (1853-56) przeżył w oblężonym Sewastopolu. Później nadal wiele podróżował po Rosji, Egipcie, a w 1892 r. nawet Ameryce Północnej. Brał udział w wielu wystawach w kraju, w Europie i Ameryce. Artysta specjalizował się w widokach morskich, malował też sceny rodzajowe i pejzaże. Zgodnie z akademickim wykształceniem wykonał setki szkiców olejnych i rysunkowych, mających charakter studiów przygotowawczych do dużych kompozycji. Wiele z nich, jako prace skończone, wystawił w ufundowanej przez siebie w 1880 r. Galerii Malarstwa w Teodozji. Dziś mieści się tam muzeum jego imienia. Odkąd wrócił ze stypendium we Włoszech do rodzinnej Teodozji, w większości jego prac zaczęły pojawiać się malownicze zakątki Krymu. Jednym z ulubionych był port w Teodozji - widok na rozległą zatokę, sylwetki żaglowców i ruiny twierdzy. Rysunek, podobny do prezentowanego, znajduje się, m.in. w Muzeum Rosyjskim w Petersburgu, a obraz olejny w Muzeum Narodowym w Warszawie.

1
Iwan Konstantynowicz AJWAZOWSKI (1817-1900)

PORT W TEODOZJI NA KRYMIE

Akwarela, gwasz na papierze 22,5 x 32 cm (w świetle passe-partout)
Sygnowany l.d.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jeden z najwybitniejszych marynistów XIX wieku. Od 1833 r. studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, nagrodzony w 1836 r. małym złotym, a w 1837 dużym złotym medalem za kompozycje marynistyczne. W 1838 otrzymał stypendium Akademii na wyjazd na Krym, w latach 1841-1844 wyjechał na stypendium do Włoch. Podczas pobytu w Rzymie miał okazję poznać sławnego marynistę angielskiego J.M.W.Turnera. Podróżował również na Maltę, do Portugalii, Hiszpanii, Francji, Anglii, Holandii. Po powrocie został wyróżniony w 1844 r. tytułem akademika, a w 1847 profesora Akademii petersburskiej. Był też członkiem kilku europejskich akademii; w Rzymie, Florencji, Stuttgarcie, Amsterdamie. Wojnę krymską (1853-56) przeżył w oblężonym Sewastopolu. Później nadal wiele podróżował po Rosji, Egipcie, a w 1892 r. nawet Ameryce Północnej. Brał udział w wielu wystawach w kraju, w Europie i Ameryce. Artysta specjalizował się w widokach morskich, malował też sceny rodzajowe i pejzaże. Zgodnie z akademickim wykształceniem wykonał setki szkiców olejnych i rysunkowych, mających charakter studiów przygotowawczych do dużych kompozycji. Wiele z nich, jako prace skończone, wystawił w ufundowanej przez siebie w 1880 r. Galerii Malarstwa w Teodozji. Dziś mieści się tam muzeum jego imienia. Odkąd wrócił ze stypendium we Włoszech do rodzinnej Teodozji, w większości jego prac zaczęły pojawiać się malownicze zakątki Krymu. Jednym z ulubionych był port w Teodozji - widok na rozległą zatokę, sylwetki żaglowców i ruiny twierdzy. Rysunek, podobny do prezentowanego, znajduje się, m.in. w Muzeum Rosyjskim w Petersburgu, a obraz olejny w Muzeum Narodowym w Warszawie.