W karierze artystycznej Jana Rubczaka, znakomitego pejzażysty, zafascynowanego szczegόlnie morzem będącym częstym motywem jego obrazόw, widoki Bretanii zajmują uprzywilejowane miejsce. Malarz odbył do Bretanii kilka podrόży, począwszy przynajmniej od 1911 roku. Bywał w Quimper, Quiberon, Concarneau, Lannion, Pont-Croix i w Audierne. Port i wybrzeże w Audierne były tematem szeregu jego obrazόw wystawianych na paryskich salonach, na przykład na Salonie Niezależnych w 1913 i 1920 roku, oraz na Salonie Jesiennym w 1919. Obraz Port w Bretanii, Audierne jest dziełem wyjątkowym, w ktόrym artysta szuka nowych rozwiązań, zarόwno kompozycyjnych, jak i kolorystycznych. Odważnie zakomponowany widok z gόry i w dużym przybliżeniu na mały port opiera się na dynamice łukόw, jakie tworzy zarys nabrzeża i wzgόrz, zrytmizowanych pionami masztόw żaglόwek. Artysta odrzuca swe ulubione tony pastelowe na rzecz kolorόw mocnych i nasyconych, jak np. ciemny błękit wody basenu portowego, kontrastujący z bielą ścian i czerwienią dachόw przyportowych domόw, latarni morskiej, czy postawionych żagli pływającej w oddali żaglόwki, a także z ciemną czerwienią jachtόw zakotwiczonych w porcie. Obraz był wstawiony na pierwszej wystawie grupy Jednoróg, ktόra miała miejsce w Towarzystwie Sztuk Pięknych w Krakowie w kwietniu-maju 1925 roku, pod nr. 146 pod tytułem Port w Bretanii i był reprodukowany w jej katalogu, zatytułowanym Katalog pierwszej wystawy cechu artystów plastyków « Jednoróg » w gmachu Twa Sztuk Pięknych w Krakowie z błędnym numerem 107. Na odwrocie, na krosnach naklejka kolekcji słynnego polskiego marszanda Leopolda Zborowskiego w Paryżu. Zborowski zwrόcił uwagę na twόrczość Rubczaka już w 1915 roku i wypowiadaę sie o niej pochlebnie na łamach paryskiej gazety „Polonia” (Leopold Zborowski, « Wystawa w galerii Modern », Polonia 1915, nr 12, s. 5-6).
Dr. Ewa Bobrowska CEBM SAS (Cabinet d’expertises Bobrowska-Mielniczuk)
Olej/płόtno, 54 x 65 cm
sygnowany i datowany na dole po prawej: Jan Rubczak | 917.
Na odwrocie stara naklejka z napisem: Collection Zborowski 3 rue Joseph Bara Paris N° 188.
Częściowo czytelna naklejka z pieczątka ceł niemieckich: PR. Zollamt (...) Düsseldorf.
Stara naklejka: nr 9960.
Wystawy: Jednoróg, kwiecień-maj 1925, Towarzystwo Sztuk Pięknych w Krakowie, nr 146 Port w Bretanii, reprodukowany.
Pochodzenie: Dawna kolekcja Leopolda Zborowskiego.
Obraz posiada certyfikat autentyczności wydany przez gabinet ekspercki CEBM (Cabinet d’expertises Bobrowska-Mielniczuk)
W karierze artystycznej Jana Rubczaka, znakomitego pejzażysty, zafascynowanego szczegόlnie morzem będącym częstym motywem jego obrazόw, widoki Bretanii zajmują uprzywilejowane miejsce. Malarz odbył do Bretanii kilka podrόży, począwszy przynajmniej od 1911 roku. Bywał w Quimper, Quiberon, Concarneau, Lannion, Pont-Croix i w Audierne. Port i wybrzeże w Audierne były tematem szeregu jego obrazόw wystawianych na paryskich salonach, na przykład na Salonie Niezależnych w 1913 i 1920 roku, oraz na Salonie Jesiennym w 1919. Obraz Port w Bretanii, Audierne jest dziełem wyjątkowym, w ktόrym artysta szuka nowych rozwiązań, zarόwno kompozycyjnych, jak i kolorystycznych. Odważnie zakomponowany widok z gόry i w dużym przybliżeniu na mały port opiera się na dynamice łukόw, jakie tworzy zarys nabrzeża i wzgόrz, zrytmizowanych pionami masztόw żaglόwek. Artysta odrzuca swe ulubione tony pastelowe na rzecz kolorόw mocnych i nasyconych, jak np. ciemny błękit wody basenu portowego, kontrastujący z bielą ścian i czerwienią dachόw przyportowych domόw, latarni morskiej, czy postawionych żagli pływającej w oddali żaglόwki, a także z ciemną czerwienią jachtόw zakotwiczonych w porcie. Obraz był wstawiony na pierwszej wystawie grupy Jednoróg, ktόra miała miejsce w Towarzystwie Sztuk Pięknych w Krakowie w kwietniu-maju 1925 roku, pod nr. 146 pod tytułem Port w Bretanii i był reprodukowany w jej katalogu, zatytułowanym Katalog pierwszej wystawy cechu artystów plastyków « Jednoróg » w gmachu Twa Sztuk Pięknych w Krakowie z błędnym numerem 107. Na odwrocie, na krosnach naklejka kolekcji słynnego polskiego marszanda Leopolda Zborowskiego w Paryżu. Zborowski zwrόcił uwagę na twόrczość Rubczaka już w 1915 roku i wypowiadaę sie o niej pochlebnie na łamach paryskiej gazety „Polonia” (Leopold Zborowski, « Wystawa w galerii Modern », Polonia 1915, nr 12, s. 5-6).
Dr. Ewa Bobrowska CEBM SAS (Cabinet d’expertises Bobrowska-Mielniczuk)