Prezentowana kompozycja "Poranek" jest interesującym przykładem wczesnego dzieła artysty. Obraz powstał, kiedy Pustelnik działał w orbicie reaktywowanej w 1957 roku Grupy Krakowskiej. Koniec lat 50. był dla jego twórczości szczególnie owocny w eksperymenty, niewątpliwie spowodowane kontaktami z plejadą krakowskich artystów: Maria Jaremą, Jonaszem Sternem, Tadeuszem Kantorem, Tadeuszem Brzozowskim i Erną Rosenstein. W tym czasie Pustelnik pozostawał też otwarty na trendy awangardowe docierające z Zachodu. Nigdy nie powielał jednak obcych formuł. W jego sztuce, tak jak na prezentowanym obrazie, zobaczyć można raczej próbę podjęcia dialogu z aktualnymi koncepcjami rozwiązania płaszczyzny malarskiej. U schyłku lat 50. Pustelnik eksperymentował z malarstwem abstrakcyjnym, informelem i, unikatową na tle prac innych artystów Grupy Krakowskiej, dekoracyjną barwną paletą.

Artysta ukończył Państwowy Instytut Sztuk Plastycznych w 1939 roku. Znaczną część okupacji spędził na przymusowych robotach w Niemczech. Po wojnie kontynuował swoją edukację artystyczną, zwieńczoną dyplomem z konserwacji (1952) w krakowskiej ASP, gdzie studiował pod kierunkiem m.in. takich artystów jak Tadeusz Kantor, Henryk Uziembło czy Mieczysław Wejman. Od 1953 brał udział w wystawach okręgowych krakowskiego ZPAP, a od 1956 uczestniczył w Salonie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Pustelnik tworzył zarówno malarstwo abstrakcyjne (olejne, wielkoformatowe płótna), jak również realistyczne. Ważnym doświadczeniem w jego biografii artystycznej był kubizm, a potem taszyzm: eksperymenty z kolorem i materią malarską. Prace artysty znajdują się w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie i w Krakowie, w Muzeum Sztuki w Łodzi, w zbiorach Muzeów Okręgowych w Lublinie, Bydgoszczy, Tarnowie, Chełmnie, Bielsku-Białej, w zbiorach Muzeum E. Zegadłowicza w Gorzeniu oraz kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą (w Szwecji, Szwajcarii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Czechach).

48
Karol PUSTELNIK (1918 - 2010)

Poranek, 1956/57 r.

olej/płótno (dublowane), 72 x 130 cm
sygnowany p.d.: `Karol Pustelnik`
na odwrociu sygnowany i datowany: `Karol Pustelnik | 1956` oraz papierowa naklejka CBWA, Kraków

WYSTAWIANY:
- Salon Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, Pałac Sztuki (CBWA), Kraków, 1957

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana kompozycja "Poranek" jest interesującym przykładem wczesnego dzieła artysty. Obraz powstał, kiedy Pustelnik działał w orbicie reaktywowanej w 1957 roku Grupy Krakowskiej. Koniec lat 50. był dla jego twórczości szczególnie owocny w eksperymenty, niewątpliwie spowodowane kontaktami z plejadą krakowskich artystów: Maria Jaremą, Jonaszem Sternem, Tadeuszem Kantorem, Tadeuszem Brzozowskim i Erną Rosenstein. W tym czasie Pustelnik pozostawał też otwarty na trendy awangardowe docierające z Zachodu. Nigdy nie powielał jednak obcych formuł. W jego sztuce, tak jak na prezentowanym obrazie, zobaczyć można raczej próbę podjęcia dialogu z aktualnymi koncepcjami rozwiązania płaszczyzny malarskiej. U schyłku lat 50. Pustelnik eksperymentował z malarstwem abstrakcyjnym, informelem i, unikatową na tle prac innych artystów Grupy Krakowskiej, dekoracyjną barwną paletą.

Artysta ukończył Państwowy Instytut Sztuk Plastycznych w 1939 roku. Znaczną część okupacji spędził na przymusowych robotach w Niemczech. Po wojnie kontynuował swoją edukację artystyczną, zwieńczoną dyplomem z konserwacji (1952) w krakowskiej ASP, gdzie studiował pod kierunkiem m.in. takich artystów jak Tadeusz Kantor, Henryk Uziembło czy Mieczysław Wejman. Od 1953 brał udział w wystawach okręgowych krakowskiego ZPAP, a od 1956 uczestniczył w Salonie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Pustelnik tworzył zarówno malarstwo abstrakcyjne (olejne, wielkoformatowe płótna), jak również realistyczne. Ważnym doświadczeniem w jego biografii artystycznej był kubizm, a potem taszyzm: eksperymenty z kolorem i materią malarską. Prace artysty znajdują się w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie i w Krakowie, w Muzeum Sztuki w Łodzi, w zbiorach Muzeów Okręgowych w Lublinie, Bydgoszczy, Tarnowie, Chełmnie, Bielsku-Białej, w zbiorach Muzeum E. Zegadłowicza w Gorzeniu oraz kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą (w Szwecji, Szwajcarii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Czechach).