Jacek Malczewski to jeden z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Na początku lat 90. XIX wieku jego obrazy zainicjowały w młodopolskim malarstwie nurt symbolizmu, pobudzając zarazem odrodzenie romantycznej tradycji. Artystyczne inspiracje czerpał z historii polskiej sztuki oraz głębokiej patriotycznej świadomości, dopełniając je oryginalnie interpretowanymi motywami mitologicznymi i wątkami biblijnymi.
Autoportrety Malczewskiego stanowią bogaty nurt w jego sztuce. Malowane w realistycznej konwencji w otoczeniu bohaterów - Poloni, Eloe, Ellenai, Muz, chimer i faunów rozwijają symboliczny wątek, mówią o sztuce samej, o akcie kreacji i sile artystycznej wizji. Nieposkromiona wyobraźnia artysty pozwalała mu ubierać się w antyczne i historyczne stroje - rycerskie zbroje, pancerze, bufiaste draperie, rozwiane płaszcze. Przydawało to portretom wieloznacznej głębi.
Oferowany obraz wpisuje się w patriotyczno-historyczny nurt twórczości Malczewskiego. Alegoryczne przedstawienie własnego portretu jako Hektora - dumnego i walecznego jest deklaracją artysty oraz potwierdzeniem, że całym swoim życiem i twórczością był oddany sprawom narodowym. Na początku XX wieku artysta z coraz większą nadzieją myślał o Polsce Niepodległej. Przeczuwał nadejście takich okoliczności historycznych, które będą sprzyjały walce zbrojnej z rozbiorcami Polski. Dlatego też, w tym ważnym dla kraju momencie przedstawia siebie jako antycznego Hektora - najdzielniejszego z dzielnych - artystę, który swoją twórczością walczy o niepodległość Polski. Obraz ze względu na rok powstania dzieła - 1913 i symbole w nim zawarte jest potwierdzeniem tej symbolicznej walki.
Hektor trzyma w ręku wielbłąda, który w ikonografii jest symbolem tajemniczości i zarazem nagrodą. W historii Polski wielbłąd był nagrodą za męstwo i oddanie w sprawie kraju. W 1000 r. Bolesław Chrobry podarował wielbłąda cesarzowi Ottonowi III za zjazd gnieźnieński, który otwierał drogę Bolesławowi do korony Polski. W 1410 r po bitwie pod Grunwaldem król Władysław II Jagiełło podarował wielbłąda czeskim rycerzom przybyłym z posiłkami dla wojsk polskich. Stał się też symbolem w herbie miasta Pilzno. Przedstawiona obok Hektora Muza artysty (Maria Balowa) zdejmuje z Hektora szynel odsłaniając zbroję rycerską. Szynel jest symbolem uciemiężenia Polski i Polaków, a zdejmowanie go oznacza nadzieję na zbliżający się koniec niewoli. Na drugim planie przedstawiona Polonia prowadzi Pegaza, który jest symbolem zbliżającej się niepodległości Polski, nadchodzącej z daleka. Postać Hektora stoi na tle kapliczki - symbolu świętości, chrześcijaństwa, które to wartości kultywuje malarz.
"Polski Hektor" jest obrazem o wyjątkowej wymowie i przesłaniu a także artystycznej klasie. To dzieło wybitne, kolekcjonerskie i muzealne, bedące świadectwem wybitnego talentu Jacka Malczewskiego.

44
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

Polski Hektor, 1913

olej, płótno, 93 x 74 cm
sygn. na odwrocie: 1913/ J.Malczewski

Na odwrocie nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Poznaniu

Wystawiany, opisany i reprodukowany:
Wystawa Jubileuszowa 1924/1925 Kraków ,TSP poz.105 str.14 jako wł. S.Holenderski; Jacek Malczewski "Powrót", Warszawa 2000 r.; Teresa Grzybkowska "Świat obrazów Jacka Malczewskiego", 1996, okładka książki, Wydawnictwo A.i M. Dochnal S Kowalski i s-ka, Warszawa 1996; Stefania Kozakowska "Malarze Młodej Polski" wyd. Kluszczyński 1995 str.45; Irena Kossowska i Ł.Kossowski "Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska" Arkady 2010, str.132, str.95.; Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska. Jacek Malczewski.Życie i twórczość, Wydawnictwo Kluszczyński Kraków, str. 40; Muzeum Narodowe w Warszawie czerwiec-lipiec; Katalog repr. str. 140, poz. 57, Depozyt Muzeum Narodowego w Warszawie w latach 2005 - 2011 - ekspozycja galeryjna, Depozyt Muzeum Narodowego w Poznaniu w latach 2011 - 2013 - ekspozycja galeryjna.


estymacja: 2 500 000 - 3 000 000 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jacek Malczewski to jeden z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Na początku lat 90. XIX wieku jego obrazy zainicjowały w młodopolskim malarstwie nurt symbolizmu, pobudzając zarazem odrodzenie romantycznej tradycji. Artystyczne inspiracje czerpał z historii polskiej sztuki oraz głębokiej patriotycznej świadomości, dopełniając je oryginalnie interpretowanymi motywami mitologicznymi i wątkami biblijnymi.
Autoportrety Malczewskiego stanowią bogaty nurt w jego sztuce. Malowane w realistycznej konwencji w otoczeniu bohaterów - Poloni, Eloe, Ellenai, Muz, chimer i faunów rozwijają symboliczny wątek, mówią o sztuce samej, o akcie kreacji i sile artystycznej wizji. Nieposkromiona wyobraźnia artysty pozwalała mu ubierać się w antyczne i historyczne stroje - rycerskie zbroje, pancerze, bufiaste draperie, rozwiane płaszcze. Przydawało to portretom wieloznacznej głębi.
Oferowany obraz wpisuje się w patriotyczno-historyczny nurt twórczości Malczewskiego. Alegoryczne przedstawienie własnego portretu jako Hektora - dumnego i walecznego jest deklaracją artysty oraz potwierdzeniem, że całym swoim życiem i twórczością był oddany sprawom narodowym. Na początku XX wieku artysta z coraz większą nadzieją myślał o Polsce Niepodległej. Przeczuwał nadejście takich okoliczności historycznych, które będą sprzyjały walce zbrojnej z rozbiorcami Polski. Dlatego też, w tym ważnym dla kraju momencie przedstawia siebie jako antycznego Hektora - najdzielniejszego z dzielnych - artystę, który swoją twórczością walczy o niepodległość Polski. Obraz ze względu na rok powstania dzieła - 1913 i symbole w nim zawarte jest potwierdzeniem tej symbolicznej walki.
Hektor trzyma w ręku wielbłąda, który w ikonografii jest symbolem tajemniczości i zarazem nagrodą. W historii Polski wielbłąd był nagrodą za męstwo i oddanie w sprawie kraju. W 1000 r. Bolesław Chrobry podarował wielbłąda cesarzowi Ottonowi III za zjazd gnieźnieński, który otwierał drogę Bolesławowi do korony Polski. W 1410 r po bitwie pod Grunwaldem król Władysław II Jagiełło podarował wielbłąda czeskim rycerzom przybyłym z posiłkami dla wojsk polskich. Stał się też symbolem w herbie miasta Pilzno. Przedstawiona obok Hektora Muza artysty (Maria Balowa) zdejmuje z Hektora szynel odsłaniając zbroję rycerską. Szynel jest symbolem uciemiężenia Polski i Polaków, a zdejmowanie go oznacza nadzieję na zbliżający się koniec niewoli. Na drugim planie przedstawiona Polonia prowadzi Pegaza, który jest symbolem zbliżającej się niepodległości Polski, nadchodzącej z daleka. Postać Hektora stoi na tle kapliczki - symbolu świętości, chrześcijaństwa, które to wartości kultywuje malarz.
"Polski Hektor" jest obrazem o wyjątkowej wymowie i przesłaniu a także artystycznej klasie. To dzieło wybitne, kolekcjonerskie i muzealne, bedące świadectwem wybitnego talentu Jacka Malczewskiego.