Na odwrocie nalepka wystawowa z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie wraz z tytułem obrazu Polska i datą nadesłania 11 / X 1916 oraz własnoręczne napisy artysty m.in.: Polska 1000 r., ? dla Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, praski adres zamieszkania Hofmana. Hofman wykonał obraz na rozpisany w Zachęcie w 1916 roku konkurs malarski i rzeźbiarski, zatytułowany "Polska" ("Polonia"). Tematyka patriotyczna należy do rzadziej reprezentowanej w twórczości artysty, a nadto wiele obrazów artysty, w których pojawiają się wątki niepodległościowe uległo rozproszeniu. " [?] właściwy początek zainteresowania tematyką historyczno-patriotyczną przypada na okres I wojny światowej, wtedy bowiem zdecydował się Hofman ostatecznie na wybranie Polski za swą ojczyznę i aby zademonstrować to wszystkim - postanowił zostać w sztuce "apostołem narodu polskiego" - jak wspomina w swym "Pamiętniku" w dniu 2 lutego 1916 roku (Por.: E. Wolniewicz-Mierzwińska, "Wlastimil Hofman - twórczość do roku 1939").
Oferowany obraz jest pierwszą z kilku kompozycji alegorycznych Hofmana ukazujących Polskę. Niesie on wyrazistą aluzję do roli jaką odegrał "Gród Wawelski" w odzyskaniu niepodległości - Polska otoczona legionistami trzyma przy piersi, niczym dziecko, model Zamku Wawelskiego.
olej, płótno
63 x 76,5 cm;
sygn. l.g.: Praga 1916 / Vlastimil Hofmann
Na odwrocie nalepka wystawowa z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie wraz z tytułem obrazu Polska i datą nadesłania 11 / X 1916 oraz własnoręczne napisy artysty m.in.: Polska 1000 r., ? dla Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, praski adres zamieszkania Hofmana. Hofman wykonał obraz na rozpisany w Zachęcie w 1916 roku konkurs malarski i rzeźbiarski, zatytułowany "Polska" ("Polonia"). Tematyka patriotyczna należy do rzadziej reprezentowanej w twórczości artysty, a nadto wiele obrazów artysty, w których pojawiają się wątki niepodległościowe uległo rozproszeniu. " [?] właściwy początek zainteresowania tematyką historyczno-patriotyczną przypada na okres I wojny światowej, wtedy bowiem zdecydował się Hofman ostatecznie na wybranie Polski za swą ojczyznę i aby zademonstrować to wszystkim - postanowił zostać w sztuce "apostołem narodu polskiego" - jak wspomina w swym "Pamiętniku" w dniu 2 lutego 1916 roku (Por.: E. Wolniewicz-Mierzwińska, "Wlastimil Hofman - twórczość do roku 1939").
Oferowany obraz jest pierwszą z kilku kompozycji alegorycznych Hofmana ukazujących Polskę. Niesie on wyrazistą aluzję do roli jaką odegrał "Gród Wawelski" w odzyskaniu niepodległości - Polska otoczona legionistami trzyma przy piersi, niczym dziecko, model Zamku Wawelskiego.