Obraz nabyty przez ojca obecnych właścicieli w latach 70. XX w.
Obraz po konserwacji.
„W 1886 roku wielką rolę w moim życiu miał odegrać Nieśwież, stolica magnackiego rodu Radziwiłłów (…)”, tak w swoich pamiętnikach artysta opisuje początek swych przyjazdów do radziwiłłowskiej siedziby, gdzie malarskie relacje z zimowych polowań miały uczynić go mistrzem zimowego krajobrazu. Fałat wielokrotnie wracał do Nieświeża, a motywy z polowań na Polesiu podejmował latami. Malownicze zimy i zawiązane tam przyjaźnie pozostały w pamięci artysty na zawsze. „ Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy – wrażenia z ukochanej krainy”(Julian Fałat „ Pamiętniki”, Śląski Instytut Naukowy, Katowice, 1987, ss. 139, 162). Do wielokrotnie podejmowanego tematu powrotu z polowań (m. in. „Powrót z polowania z niedźwiedziem”, „Nieśwież”, „Powrót z polowania na saniach”, ze zbiorów Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej) artysta wykorzystuje długi, poziomy format, zakomponowany diagonalnie, gdzie w mroźny, szary zmrok, po zasypanej śniegiem, rozległej równinie przemieszcza się sznur sań z myśliwymi. (Teresa Dudek-Bujarek, „Julian Fałat – życiorys pędzlem zapisany”, Bielsko-Biała, 2017, s. 87).
akwarela, gwasz, kredka, papier naklejony na płótno, 48 x 127 cm,
sygn. śr. d.: J. Fałat 908.
Na odwrocie tektury zabezpieczającej dwie nalepki: z drukowanym rokiem 1908 i numerem 186, oraz drukowana Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, wypełniona tekstem atramentem: Nr 11063 / Fałat / Juljan / akwarella (!) / Polowanie na niedźwiedzia / cena lub jego wartość 600 / Warszawa d. 13/4 908 r.
Obraz nabyty przez ojca obecnych właścicieli w latach 70. XX w.
Obraz po konserwacji.
„W 1886 roku wielką rolę w moim życiu miał odegrać Nieśwież, stolica magnackiego rodu Radziwiłłów (…)”, tak w swoich pamiętnikach artysta opisuje początek swych przyjazdów do radziwiłłowskiej siedziby, gdzie malarskie relacje z zimowych polowań miały uczynić go mistrzem zimowego krajobrazu. Fałat wielokrotnie wracał do Nieświeża, a motywy z polowań na Polesiu podejmował latami. Malownicze zimy i zawiązane tam przyjaźnie pozostały w pamięci artysty na zawsze. „ Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy – wrażenia z ukochanej krainy”(Julian Fałat „ Pamiętniki”, Śląski Instytut Naukowy, Katowice, 1987, ss. 139, 162). Do wielokrotnie podejmowanego tematu powrotu z polowań (m. in. „Powrót z polowania z niedźwiedziem”, „Nieśwież”, „Powrót z polowania na saniach”, ze zbiorów Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej) artysta wykorzystuje długi, poziomy format, zakomponowany diagonalnie, gdzie w mroźny, szary zmrok, po zasypanej śniegiem, rozległej równinie przemieszcza się sznur sań z myśliwymi. (Teresa Dudek-Bujarek, „Julian Fałat – życiorys pędzlem zapisany”, Bielsko-Biała, 2017, s. 87).