Porównaj z:
– A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 144 nr kat. 73, il. 17 s. nlb. [Połów u wybrzeży Marsylii, 1840-1845];
– Widok portu w Avinion (olej, deska, 20 x 38,3 cm), Muzeum Narodowe w Warszawie, nr id. MP 97 MNW;
– Widok portu w Avinion (olej, deska, 19,8 x 37,3 cm), Muzeum Narodowe w Warszawie, nr id. MP 96 MNW.
Znany jest szkic akwarelowy pod tym samym tytułem, reprodukowany na czarno-białej ilustracji zamieszczonej przez Aleksandrę Melbechowską-Luty w: Teofil Kwiatkowski 1809-1891 (il. nr 17). Według Melbechowskiej-Luty, w latach 1840-1845 powstała seria rysunków i akwarel przedstawiających studia rybaków, marynarzy oraz szkice pejzaży i wybrzeża Marsylii. Na podstawie datowania akwareli możemy również datować nasz obraz olejny.
Utrzymany w pastelowej tonacji, pejzaż przedstawia okolice Marsylii. Lazurową toń morza delikatnie marszczy wiatr. Statyczną kompozycję ożywiają jedynie sylwetki żaglowców, łodzi rybackich i parowca. Różowe obłoki płyną po błękitnym niebie, nadając całości romantyczny wydźwięk. Głębi całej kompozycji nadaje oddalony, delikatnie zarysowany i oświetlony słońcem skalisty brzeg.
Według Melbechowskiej-Luty, artysta rozpoczynał pracę nad obrazem od ogólnych szkiców wykonanych w naturze. Główna cześć dzieła powstawała w pracowni a następnie z poprawkami kolorystycznymi malarz znów udawał się w plener.
Porównując nasz obraz z dziełami znajdującymi się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (oba zatytułowane Widok portu w Avinion) widać, że wszystkie cechuje silny wpływ angielskiego malarstwa romantycznego. Kwiatkowski, niczym William Turner, skupił się na grze światła i koloru zaobserwowanej u wybrzeży marsylskiego portu. Mimo niewielkiej formy (wszystkie mają bardzo zbliżone wymiary) obrazy ukazują wrażliwość malarza na naturalne piękno.
olej, tektura
19,5 x 37,5 cm
sygn. p.d.: T. Kwiakowski [sic!]
na odwrocie (tuszem): Mr | W[...]cher devauldon | 9003
Porównaj z:
– A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 144 nr kat. 73, il. 17 s. nlb. [Połów u wybrzeży Marsylii, 1840-1845];
– Widok portu w Avinion (olej, deska, 20 x 38,3 cm), Muzeum Narodowe w Warszawie, nr id. MP 97 MNW;
– Widok portu w Avinion (olej, deska, 19,8 x 37,3 cm), Muzeum Narodowe w Warszawie, nr id. MP 96 MNW.
Znany jest szkic akwarelowy pod tym samym tytułem, reprodukowany na czarno-białej ilustracji zamieszczonej przez Aleksandrę Melbechowską-Luty w: Teofil Kwiatkowski 1809-1891 (il. nr 17). Według Melbechowskiej-Luty, w latach 1840-1845 powstała seria rysunków i akwarel przedstawiających studia rybaków, marynarzy oraz szkice pejzaży i wybrzeża Marsylii. Na podstawie datowania akwareli możemy również datować nasz obraz olejny.
Utrzymany w pastelowej tonacji, pejzaż przedstawia okolice Marsylii. Lazurową toń morza delikatnie marszczy wiatr. Statyczną kompozycję ożywiają jedynie sylwetki żaglowców, łodzi rybackich i parowca. Różowe obłoki płyną po błękitnym niebie, nadając całości romantyczny wydźwięk. Głębi całej kompozycji nadaje oddalony, delikatnie zarysowany i oświetlony słońcem skalisty brzeg.
Według Melbechowskiej-Luty, artysta rozpoczynał pracę nad obrazem od ogólnych szkiców wykonanych w naturze. Główna cześć dzieła powstawała w pracowni a następnie z poprawkami kolorystycznymi malarz znów udawał się w plener.
Porównując nasz obraz z dziełami znajdującymi się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (oba zatytułowane Widok portu w Avinion) widać, że wszystkie cechuje silny wpływ angielskiego malarstwa romantycznego. Kwiatkowski, niczym William Turner, skupił się na grze światła i koloru zaobserwowanej u wybrzeży marsylskiego portu. Mimo niewielkiej formy (wszystkie mają bardzo zbliżone wymiary) obrazy ukazują wrażliwość malarza na naturalne piękno.