Konkurs na malowidła ścienne do Sali Posiedzeń Sejmu w Warszawie, rozpisany na początku 1929, rozstrzygnięto 5 października 1929. Z 28 nadesłanych projektów dwie pierwsze nagrody otrzymały prace Józefa Mehoffera i Ludomira Ślendzińskiego. Najwięcej pochwał uzyskał projekt Ślendzińskiego, tryptyk Mehoffera ówczesna krytyka artystyczna oceniła nieco surowiej. Zarzucano mu zbytnią widowiskowość i chaotyczne nagromadzenie postaci, choć były głosy chwalące bogactwo kolorów i dekoracyjny przepych, które jednak kłóciły się z oficjalnym charakterem wnętrza. Jury niezbyt zadowolone z poziomu nagrodzonych projektów zleciło ich korektę, równocześnie rozważając powtórzenie konkursu. W efekcie nie rozpoczęto realizacji malowideł.
Prezentowany obraz różni się nieco od wersji oficjalnej lewej części tryptyku. Artysta zrezygnował z rozbudowanej łacińskiej sentencji, ograniczając się do słowa Labor i zmienił nieznacznie układ postaci.
(Anna Myślińska "Konkurs na malowidła do Sali Sejmu w Warszawie (1929) w świetle polityki artystycznej i propagandowej II Rzeczpospolitej",
http://www.historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2015/35/q35_035047_Myslinska.pdf.)

38
Józef MEHOFFER (1869 Ropczyce k. Lwowa - 1946 Wadowice)

Polonia. Radość życia. Wersja lewej części tryptyku

olej, płótno, 51 x 49,5 cm,
sygn. l.d.: Józef Mehoffer

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Konkurs na malowidła ścienne do Sali Posiedzeń Sejmu w Warszawie, rozpisany na początku 1929, rozstrzygnięto 5 października 1929. Z 28 nadesłanych projektów dwie pierwsze nagrody otrzymały prace Józefa Mehoffera i Ludomira Ślendzińskiego. Najwięcej pochwał uzyskał projekt Ślendzińskiego, tryptyk Mehoffera ówczesna krytyka artystyczna oceniła nieco surowiej. Zarzucano mu zbytnią widowiskowość i chaotyczne nagromadzenie postaci, choć były głosy chwalące bogactwo kolorów i dekoracyjny przepych, które jednak kłóciły się z oficjalnym charakterem wnętrza. Jury niezbyt zadowolone z poziomu nagrodzonych projektów zleciło ich korektę, równocześnie rozważając powtórzenie konkursu. W efekcie nie rozpoczęto realizacji malowideł.
Prezentowany obraz różni się nieco od wersji oficjalnej lewej części tryptyku. Artysta zrezygnował z rozbudowanej łacińskiej sentencji, ograniczając się do słowa Labor i zmienił nieznacznie układ postaci.
(Anna Myślińska "Konkurs na malowidła do Sali Sejmu w Warszawie (1929) w świetle polityki artystycznej i propagandowej II Rzeczpospolitej",
http://www.historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2015/35/q35_035047_Myslinska.pdf.)