Obrazy Szlegla - Szlegiela jak często je podpisywał - malarza, literata, krytyka artystycznego należą do rzadkości na rynku antykwarycznym, podobnie jak prace innych znanych i cenionych dawniej, a obecnie zapomnianych artystów wywodzących się ze środowiska lwowskiego. Malarstwa uczył się we Lwowie u Karola Schweikarta, a następnie około 1836 r. w Akademii Wiedeńskiej, od 1842 r. w Akademii Monachijskiej (u Juliusa Schorr von Carolsfelda). Na trasie jego licznych podróży artystycznych, studiów znalazły się między innymi Rzym, Paryż, Londyn, Kopenhaga. W 1847 r. wrócił na stałe do Lwowa. Uprawiał malarstwo historyczne, rodzajowe, tworzył pejzaże, martwe natury, portrety. Jego twórczość nosi cechy wpływów popularnego w pierwszej połowie XIX wieku malarstwa nazareńczyków.
Oferowany obraz powstał tuż po powrocie Szlegla do Lwowa. Jest rozbudowaną, obfitującą w precyzyjnie malowane detale, malarską ilustracją Pana Tadeusza i odnosi się do Księgi XII:
" <...> Poloneza czas zacząć - Podkomorzy rusza
I z lekka zarzuciwszy wyloty kontusza,
I wąsa pokręcając, podał rękę Zosi,
I skłoniwszy się grzecznie, w pierwszą parę prosi.
Za Podkomorzym szereg w pary się gromadzi;
Dano hasło, zaczęto taniec - on prowadzi."
olej, płótno, 107 x 153 cm;
sygnowany u dołu z prawej: Korneli Szlegiel / utw.
Por.: E. Świeykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. 1854-1904, Kraków 1905, s. 283-4; T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, t. I, Wrocław - Kraków 1957, s.220
Obrazy Szlegla - Szlegiela jak często je podpisywał - malarza, literata, krytyka artystycznego należą do rzadkości na rynku antykwarycznym, podobnie jak prace innych znanych i cenionych dawniej, a obecnie zapomnianych artystów wywodzących się ze środowiska lwowskiego. Malarstwa uczył się we Lwowie u Karola Schweikarta, a następnie około 1836 r. w Akademii Wiedeńskiej, od 1842 r. w Akademii Monachijskiej (u Juliusa Schorr von Carolsfelda). Na trasie jego licznych podróży artystycznych, studiów znalazły się między innymi Rzym, Paryż, Londyn, Kopenhaga. W 1847 r. wrócił na stałe do Lwowa. Uprawiał malarstwo historyczne, rodzajowe, tworzył pejzaże, martwe natury, portrety. Jego twórczość nosi cechy wpływów popularnego w pierwszej połowie XIX wieku malarstwa nazareńczyków.
Oferowany obraz powstał tuż po powrocie Szlegla do Lwowa. Jest rozbudowaną, obfitującą w precyzyjnie malowane detale, malarską ilustracją Pana Tadeusza i odnosi się do Księgi XII:
" <...> Poloneza czas zacząć - Podkomorzy rusza
I z lekka zarzuciwszy wyloty kontusza,
I wąsa pokręcając, podał rękę Zosi,
I skłoniwszy się grzecznie, w pierwszą parę prosi.
Za Podkomorzym szereg w pary się gromadzi;
Dano hasło, zaczęto taniec - on prowadzi."