Plansza pochodzi z teki "Tańce polskie" wydanej w Krakowie w 1929 roku ze słowem wstępnym Artura Schroedera. Teka zawierała 11 plansz. Cykl tańców będący pierwowzorem namalowała Stryjeńska podczas swojego pobytu w Zakopanem w 1927 roku.

Malarka, graficzka, ilustratorka, scenografka, projektantka tkanin. Początkowo studiowała w krakowskich szkołach plastycznych, między innymi w szkole Marii Niedzielskiej, oraz Jana Bukowskiego. Naukę kontynuowała w akademii w Monachium w 1911 roku. Jako że w tym, czasie do monachijskiej uczelni przyjmowano tylko mężczyzn, artystka przebrała się za mężczyznę. Niestety, po roku została zdemaskowana, co zmusiło ją do powrotu do Krakowa. Należała do ugrupowania artystycznego Rytm. Tworzyła obrazy o charakterze ilustracyjnym, najczęściej w technice akwareli, gwaszu oraz tempery. W swej twórczości malarskiej podejmowała motywy folklorystyczne, postaci historycznych, bohaterów słowiańskich legend, obrzędów i zwyczajów polskich. Kompozycje artystki cechuje uproszczona forma, dynamizm oraz wielobarwna paleta.

288
Zofia STRYJEŃSKA (1891 Kraków - 1976 Genewa)

Polonez, 1929 r.

rotograwiura, papier, 38 × 28 cm
sygn. u dołu na płycie: 1927 Z. STRYJEŃSKA

Opisywane i reprodukowane:
Zofia Stryjeńska 1891-1976 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe Kraków 2008, s. 371, 372, VI.I.I.24


Estymacja: 1 200 - 1 500 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Plansza pochodzi z teki "Tańce polskie" wydanej w Krakowie w 1929 roku ze słowem wstępnym Artura Schroedera. Teka zawierała 11 plansz. Cykl tańców będący pierwowzorem namalowała Stryjeńska podczas swojego pobytu w Zakopanem w 1927 roku.

Malarka, graficzka, ilustratorka, scenografka, projektantka tkanin. Początkowo studiowała w krakowskich szkołach plastycznych, między innymi w szkole Marii Niedzielskiej, oraz Jana Bukowskiego. Naukę kontynuowała w akademii w Monachium w 1911 roku. Jako że w tym, czasie do monachijskiej uczelni przyjmowano tylko mężczyzn, artystka przebrała się za mężczyznę. Niestety, po roku została zdemaskowana, co zmusiło ją do powrotu do Krakowa. Należała do ugrupowania artystycznego Rytm. Tworzyła obrazy o charakterze ilustracyjnym, najczęściej w technice akwareli, gwaszu oraz tempery. W swej twórczości malarskiej podejmowała motywy folklorystyczne, postaci historycznych, bohaterów słowiańskich legend, obrzędów i zwyczajów polskich. Kompozycje artystki cechuje uproszczona forma, dynamizm oraz wielobarwna paleta.