(Wszystkie zdjęcia naklejone na oryginalnych numerowanych maszynowo w prawych górnych narożnikach podkładach o wym. 31,8x24 cm, sygnowanych suchym tłokiem: "Jan Bułhak. Wilno" w prawych dolnych narożnikach. Wszystkie zdjęcia sygnowane suchym tłokiem: "Jan Bułhak. Wilno" w dolnych narożnikach. Zapewne na odwrociach wszystkich zdjęć piecz.: "Kolekcja `Wilno`, nr [wpisane odręcznie bąd¼ wybite numeratorem]", "Jan Bułhak Fotograf Wilno, Jagiellońska 8.", "Copyright by J. Bułhak Wilno". Tekst wstępu również w jęz. francuskim. Na licu teki wmontowana krajka oraz wytłoczony napis: "JBułhak Wilno" [stylizowany w charakterze pisma fotografa]. Wewnątrz teki naklejka "Dr. Alexander Hertz. Bookseller 77-05 41st Ave. Jackson Heights, L. I., N.Y.".
Stan fotografii bardzo dobry. Teka nieco otarta, stan dobry.

Fotografie zatytułowano w kolejności: 1. "Widok ogólny" (fotografia ryc. G.Brauna i F.Hogenberga), wym. 17,8x11,7 cm; 2. "Widok ogólny miasta z kościołem św. Jana", wym. 16,2x10,3 cm; 3. "Fragment widoku z Górą Zamkową", wym. 10,8x15,7 cm; 4. "Kościół św. Anny", wym. 15,8x11,1 cm; 5. "Kościół i klasztor Bernardynów", wym. 10,8x16,3 cm; 6. "Wieża kościoła Bernardynów", wym. 15,6x9,2 cm; 7. "Fronton kościoła Franciszkanów", wym. 16,2x9,2 cm; 8. "Widok byłego renesansowego zamku w Wilnie" (fotografia ryc. wg rys. Raczyńskiego w litogr. Przybylskiego z 1832 r.), wym. 11,1x15,8 cm; 9. "Fragment Ostrej Bramy", wym. 14,9x11 cm; 10. "Kamieniczki przy ul. Zamkowej", wym. 10,5x15 cm; 11. "Fragment zabudowań uniwersyteckich", wym. 14,8x10,8 cm; 12. "Dziedziniec uniwersytecki", wym. 10,9x16,3 cm; 13. "Widok na kościół św. Michała Archanioła od ul. św. Anny", wym. 15,8x10,8 cm; 14. "Były Uniwersytet Wileński i kościół św. Jana" (fotografia ryc. z "Albumu de Wilna" z [1845]), wym. 15,4x10,3 cm; 15. "Dziedziniec uniwersytecki", wym. 10,6x16 cm; 16. "Widok ogólny z kościołem św. Kazimierza", wym. 15,6x11 cm 17. "Kościół św. Teresy", wym. 15,1x10,3 cm; 18. "Widok na kościół św. Piotra i Pawła", wym. 10,9x16,3 cm; 19. "Wnętrze kościoła św. Piotra i Pawła", wym. 15,6x10,9 cm; 20. "Płaskorze¼ba z wizerunkiem króla Kazimierza Jagiellończyka na koniu w kościele św. Piotra i Pawła", wym. 10,9x15,8 cm 21. "Rze¼by przedstawiające postaci św. Floriana i św. Maurycego w kościele św. Piotra i Pawła", wym. 10,3x16,6 cm; 22. "Widok na pałac Słuszków nad Wilją", wym. 10,8x16,4 cm; 23. "Brama pałacu Sapiehów", wym. 11x16,4 cm; 24. "Podwórze kamienicy przy ul. Wielkiej z XVII-wiecznym portykiem", wym. 15,9x10,9 cm; 25. "Widok ogólny z kościołem św. Katarzyny", wym. 10,6x16,3 cm; 26. "Kościół św. Katarzyny", wym. 16x11 cm; 27. "Kościół Misjonarzy", wym. 16,4x10,4 cm; 28. "Widok na wieżę-dzwonnicę kościoła św. Jana", wym. 15,1x10,1 cm; 29. "Widok na kościół św. Jana od frontu", wym. 16,2x10,9 cm; 30. "Rokokowa brama wejściowa do klasztoru Bazylianów", wym. 16x9,2 cm; 31. "Widok na kościół św. Ducha", wym. 10,2x15,6 cm; 32. "Widok na budynki obserwatorium astronomicznego z fragmentem wieżyczki obserwacyjnej", wym. 10,8x16cm; 33. "Fragment zabudowań obserwatorium astronomicznego", wym. 15,9x10,2 cm; 34. "Widok na pałac de Reussów z pl. Napoleona", wym. 10,8x16,2 cm; 35. "Widok na Kościół Katedralny pw. św. Stanisława z dzwonnicą", wym. 10,8x16,1 cm; 36. "Fronton Kościoła Katedralnego", wym. 10,9x14,9 cm; 37. "Widok na pałac biskupi", wym. 11,2x16,2 cm; 38. "Widok na pałac biskupi", inne ujęcie, wym. 10,4x16,2 cm; 39. "Widok na murowaną kaplicę z obrazem Matki Boskiej - najważniejszego sanktuarium maryjnego Litwy, od strony uliczki Ostrobramskiej", wym. 15,9x10,8 cm; 40. "Rze¼ba z herbem Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Orłem i Pogonią, upamiętniająca Unię Polsko-Litewską na kaplicy św. Kazimierza w Katedrze Wileńskiej", wym. 16,5x10,4 cm

J.Bułhak (1876-1950) - wybitny polski fotografik, nestor polskiej fotografii, filozof i teoretyk, założyciel Fotoklubu Wileńskiego w 1927, a także współtwórca ZPAF po II wojnie światowej. Pierwszą swoją pracownię założył z namowy Ferdynanda Ruszczyca. Przez pewien czas przebywał w drezdeńskiej pracowni Hugo Erfurta. Jego pierwsze prace wileńskie powstały w l. 1912-1919 i poświęcone były głównie pejzażowi oraz architekturze monumentalnej. Właśnie te tematy stały się wiodące w jego twórczości i to nimi głównie zajmował się do końca życia. Był twórcą fotografiki krajobrazowej. Jego kolekcja ok. 10.000 zdjęć "Polska w krajobrazach fotograficznych" i fototeka zdjęć polskich i zagranicznych spłonęły w Wilnie w 1944. Po wojnie, do 1946 wykonał ok. 1.000 zdjęć zniszczeń i odbudowy Warszawy i ok. 2.000 zdjęć z Ziem Zach. Wydał wiele albumów, tek, pocztówek z fotografiami, głównie kresowymi, a zwłaszcza dotyczącymi Wileńszczyzny. Był również autorem wielu podręczników estetyki i techniki fotografii, krajoznawstwa oraz inicjatorem badań hist. dotyczących fotografii

"Dnia 6 kwietnia [1922] Sejm Rzeczypospolitej uchwalił ustawę o objęciu Wileńszczyzny władzą Rzeczypospolitej. W Wilnie kampanię na rzecz przynależności Wilna do Polski `od strony kulturalnej` prowadził Ruszczyc. `W kampanii ówczesnej Ruszczyca każdy z nas na Wydziale brał udział wedle możliwości. Za jego inicjatywą Ministerstwo Spraw Zagranicznych postanowiło dla propagandy polskości Wilna ofiarować członkom Ligi Narodów albumy wileńskie z memi fotografiami. Juliusz Kłos napisał do tych obrazków obszerną przedmowę i objaśnienia pod tytułem `Polskie Wilno`, co zostało przetłumaczone na języki obce, wytwornie wydrukowane i dodane do każdego albumu. W ten sposób Wilno mówiło do cudzoziemców o swoich walorach polskich i dawało im do ręki dokument, przekonywujący lepiej, niż wywody prawnicze`" (za J.Bułhak "Dwadzieścia sześć lat ...", s. 197). (całość za M.Plater-Zyberk "Jan Bułhak [1876-1950]. Fotografik", War. 2006, Muz. Narod., s. 189)

98
Jan BUŁHAK (1876-1950)

Polish Wilno.

Chief Monuments of Polish National Architecture in Wilno, Once the Second Capital of Poland. Forty original photographs by Jan Bułhak, director of the Artistic Photographic Institute at the University of Wilno with an introduction and comments by Juljusz Kłos, professor of Architecture at the University of Wilno. Wilno 1921. Press of Józef Zawadzki. 4, s. 8, tabl. 40. oryg. teka pł. wiązana

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

(Wszystkie zdjęcia naklejone na oryginalnych numerowanych maszynowo w prawych górnych narożnikach podkładach o wym. 31,8x24 cm, sygnowanych suchym tłokiem: "Jan Bułhak. Wilno" w prawych dolnych narożnikach. Wszystkie zdjęcia sygnowane suchym tłokiem: "Jan Bułhak. Wilno" w dolnych narożnikach. Zapewne na odwrociach wszystkich zdjęć piecz.: "Kolekcja `Wilno`, nr [wpisane odręcznie bąd¼ wybite numeratorem]", "Jan Bułhak Fotograf Wilno, Jagiellońska 8.", "Copyright by J. Bułhak Wilno". Tekst wstępu również w jęz. francuskim. Na licu teki wmontowana krajka oraz wytłoczony napis: "JBułhak Wilno" [stylizowany w charakterze pisma fotografa]. Wewnątrz teki naklejka "Dr. Alexander Hertz. Bookseller 77-05 41st Ave. Jackson Heights, L. I., N.Y.".
Stan fotografii bardzo dobry. Teka nieco otarta, stan dobry.

Fotografie zatytułowano w kolejności: 1. "Widok ogólny" (fotografia ryc. G.Brauna i F.Hogenberga), wym. 17,8x11,7 cm; 2. "Widok ogólny miasta z kościołem św. Jana", wym. 16,2x10,3 cm; 3. "Fragment widoku z Górą Zamkową", wym. 10,8x15,7 cm; 4. "Kościół św. Anny", wym. 15,8x11,1 cm; 5. "Kościół i klasztor Bernardynów", wym. 10,8x16,3 cm; 6. "Wieża kościoła Bernardynów", wym. 15,6x9,2 cm; 7. "Fronton kościoła Franciszkanów", wym. 16,2x9,2 cm; 8. "Widok byłego renesansowego zamku w Wilnie" (fotografia ryc. wg rys. Raczyńskiego w litogr. Przybylskiego z 1832 r.), wym. 11,1x15,8 cm; 9. "Fragment Ostrej Bramy", wym. 14,9x11 cm; 10. "Kamieniczki przy ul. Zamkowej", wym. 10,5x15 cm; 11. "Fragment zabudowań uniwersyteckich", wym. 14,8x10,8 cm; 12. "Dziedziniec uniwersytecki", wym. 10,9x16,3 cm; 13. "Widok na kościół św. Michała Archanioła od ul. św. Anny", wym. 15,8x10,8 cm; 14. "Były Uniwersytet Wileński i kościół św. Jana" (fotografia ryc. z "Albumu de Wilna" z [1845]), wym. 15,4x10,3 cm; 15. "Dziedziniec uniwersytecki", wym. 10,6x16 cm; 16. "Widok ogólny z kościołem św. Kazimierza", wym. 15,6x11 cm 17. "Kościół św. Teresy", wym. 15,1x10,3 cm; 18. "Widok na kościół św. Piotra i Pawła", wym. 10,9x16,3 cm; 19. "Wnętrze kościoła św. Piotra i Pawła", wym. 15,6x10,9 cm; 20. "Płaskorze¼ba z wizerunkiem króla Kazimierza Jagiellończyka na koniu w kościele św. Piotra i Pawła", wym. 10,9x15,8 cm 21. "Rze¼by przedstawiające postaci św. Floriana i św. Maurycego w kościele św. Piotra i Pawła", wym. 10,3x16,6 cm; 22. "Widok na pałac Słuszków nad Wilją", wym. 10,8x16,4 cm; 23. "Brama pałacu Sapiehów", wym. 11x16,4 cm; 24. "Podwórze kamienicy przy ul. Wielkiej z XVII-wiecznym portykiem", wym. 15,9x10,9 cm; 25. "Widok ogólny z kościołem św. Katarzyny", wym. 10,6x16,3 cm; 26. "Kościół św. Katarzyny", wym. 16x11 cm; 27. "Kościół Misjonarzy", wym. 16,4x10,4 cm; 28. "Widok na wieżę-dzwonnicę kościoła św. Jana", wym. 15,1x10,1 cm; 29. "Widok na kościół św. Jana od frontu", wym. 16,2x10,9 cm; 30. "Rokokowa brama wejściowa do klasztoru Bazylianów", wym. 16x9,2 cm; 31. "Widok na kościół św. Ducha", wym. 10,2x15,6 cm; 32. "Widok na budynki obserwatorium astronomicznego z fragmentem wieżyczki obserwacyjnej", wym. 10,8x16cm; 33. "Fragment zabudowań obserwatorium astronomicznego", wym. 15,9x10,2 cm; 34. "Widok na pałac de Reussów z pl. Napoleona", wym. 10,8x16,2 cm; 35. "Widok na Kościół Katedralny pw. św. Stanisława z dzwonnicą", wym. 10,8x16,1 cm; 36. "Fronton Kościoła Katedralnego", wym. 10,9x14,9 cm; 37. "Widok na pałac biskupi", wym. 11,2x16,2 cm; 38. "Widok na pałac biskupi", inne ujęcie, wym. 10,4x16,2 cm; 39. "Widok na murowaną kaplicę z obrazem Matki Boskiej - najważniejszego sanktuarium maryjnego Litwy, od strony uliczki Ostrobramskiej", wym. 15,9x10,8 cm; 40. "Rze¼ba z herbem Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Orłem i Pogonią, upamiętniająca Unię Polsko-Litewską na kaplicy św. Kazimierza w Katedrze Wileńskiej", wym. 16,5x10,4 cm

J.Bułhak (1876-1950) - wybitny polski fotografik, nestor polskiej fotografii, filozof i teoretyk, założyciel Fotoklubu Wileńskiego w 1927, a także współtwórca ZPAF po II wojnie światowej. Pierwszą swoją pracownię założył z namowy Ferdynanda Ruszczyca. Przez pewien czas przebywał w drezdeńskiej pracowni Hugo Erfurta. Jego pierwsze prace wileńskie powstały w l. 1912-1919 i poświęcone były głównie pejzażowi oraz architekturze monumentalnej. Właśnie te tematy stały się wiodące w jego twórczości i to nimi głównie zajmował się do końca życia. Był twórcą fotografiki krajobrazowej. Jego kolekcja ok. 10.000 zdjęć "Polska w krajobrazach fotograficznych" i fototeka zdjęć polskich i zagranicznych spłonęły w Wilnie w 1944. Po wojnie, do 1946 wykonał ok. 1.000 zdjęć zniszczeń i odbudowy Warszawy i ok. 2.000 zdjęć z Ziem Zach. Wydał wiele albumów, tek, pocztówek z fotografiami, głównie kresowymi, a zwłaszcza dotyczącymi Wileńszczyzny. Był również autorem wielu podręczników estetyki i techniki fotografii, krajoznawstwa oraz inicjatorem badań hist. dotyczących fotografii

"Dnia 6 kwietnia [1922] Sejm Rzeczypospolitej uchwalił ustawę o objęciu Wileńszczyzny władzą Rzeczypospolitej. W Wilnie kampanię na rzecz przynależności Wilna do Polski `od strony kulturalnej` prowadził Ruszczyc. `W kampanii ówczesnej Ruszczyca każdy z nas na Wydziale brał udział wedle możliwości. Za jego inicjatywą Ministerstwo Spraw Zagranicznych postanowiło dla propagandy polskości Wilna ofiarować członkom Ligi Narodów albumy wileńskie z memi fotografiami. Juliusz Kłos napisał do tych obrazków obszerną przedmowę i objaśnienia pod tytułem `Polskie Wilno`, co zostało przetłumaczone na języki obce, wytwornie wydrukowane i dodane do każdego albumu. W ten sposób Wilno mówiło do cudzoziemców o swoich walorach polskich i dawało im do ręki dokument, przekonywujący lepiej, niż wywody prawnicze`" (za J.Bułhak "Dwadzieścia sześć lat ...", s. 197). (całość za M.Plater-Zyberk "Jan Bułhak [1876-1950]. Fotografik", War. 2006, Muz. Narod., s. 189)