Pochodzący z biednej, chłopskiej rodziny Julian Fałat dzięki swym nieprzeciętnym zdolnościom i pracowitości zdołał ukończyć studia malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1869-71, 1881/82) i na Akademii w Monachium (1875 u A. Strähubera, 1881/82 u J. L. Raaba). Podróżował do Paryża, Rzymu, w 1884 do Hiszpanii , a w 1885 dookoła świata. W Nieświeżu Radziwiłłów, gdzie malował sceny ze słynnych tamtejszych polowań, został zauważony przez przyszłego cesarza Wilhelma II i zaproszony przez niego na dwór w Berlinie. Tam został członkiem Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1900-1910 był dyrektorem krakowskiej uczelni artystycznej, którą zreformował na wzór europejski. Malował akwarelą i olejno, sceny z polowań , pejzaże i portrety.
Prezentowany obraz Polesie, mięsistym, impastowym sposobem malowania przypomina prace z okresu 1902 -06, jest bardzo zbliżony do olejnego Po polowaniu w Nieświeżu z r. 1902 (reprodukowanego w czasopiśmie Sztuki Piękne, IV, 1927/1928, Kraków, s. 346) oraz do Kazania na odpuście w Kalwarii , z r. 1906 (w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie)
Olej, płótno 106,8 x 135,5 cm
Sygn. po prawej czarnym olejem: jFałat | Polesie
Pochodzący z biednej, chłopskiej rodziny Julian Fałat dzięki swym nieprzeciętnym zdolnościom i pracowitości zdołał ukończyć studia malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1869-71, 1881/82) i na Akademii w Monachium (1875 u A. Strähubera, 1881/82 u J. L. Raaba). Podróżował do Paryża, Rzymu, w 1884 do Hiszpanii , a w 1885 dookoła świata. W Nieświeżu Radziwiłłów, gdzie malował sceny ze słynnych tamtejszych polowań, został zauważony przez przyszłego cesarza Wilhelma II i zaproszony przez niego na dwór w Berlinie. Tam został członkiem Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1900-1910 był dyrektorem krakowskiej uczelni artystycznej, którą zreformował na wzór europejski. Malował akwarelą i olejno, sceny z polowań , pejzaże i portrety.
Prezentowany obraz Polesie, mięsistym, impastowym sposobem malowania przypomina prace z okresu 1902 -06, jest bardzo zbliżony do olejnego Po polowaniu w Nieświeżu z r. 1902 (reprodukowanego w czasopiśmie Sztuki Piękne, IV, 1927/1928, Kraków, s. 346) oraz do Kazania na odpuście w Kalwarii , z r. 1906 (w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie)