Wedle słów syna artysty, Stanisława, modelka pozująca do malowanych przez ojca portretów czy aktów "musiała być interesująca jako typ do malowania, ciekawa po malarsku". W naszym obrazie artysta skupił uwagę na odtworzeniu karnacji jej ciała i padających na nie, delikatnych, perłowo-różowiejących refleksów utworzonych przez chłodny błękit i ciepłą czerwień tła.
Na przełomie lat 30. i 40. tę samą jasnowłosą modelkę Weiss malował kilkakrotnie; jej postać i rysy odnajdujemy także w powstałych w tym czasie rysunkach i grafice. [Por., znane z warszawskich aukcji, obrazy olejne: Portret Jadwigi (1937; Polswissart 2004), Akt stojący (1944; Polswissart 2005) czy Półakt kobiety (ok. 1940; Agra-Art 2006).

69
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

PÓŁAKT, ok. 1940

olej, płótno
66 x 51 cm
sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane)

W załączeniu ekspertyza p. Ireny Bal, rzeczoznawcy Stowarzyszenia Historyków Sztuki (Warszawa, 6 lipca 2007).

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wedle słów syna artysty, Stanisława, modelka pozująca do malowanych przez ojca portretów czy aktów "musiała być interesująca jako typ do malowania, ciekawa po malarsku". W naszym obrazie artysta skupił uwagę na odtworzeniu karnacji jej ciała i padających na nie, delikatnych, perłowo-różowiejących refleksów utworzonych przez chłodny błękit i ciepłą czerwień tła.
Na przełomie lat 30. i 40. tę samą jasnowłosą modelkę Weiss malował kilkakrotnie; jej postać i rysy odnajdujemy także w powstałych w tym czasie rysunkach i grafice. [Por., znane z warszawskich aukcji, obrazy olejne: Portret Jadwigi (1937; Polswissart 2004), Akt stojący (1944; Polswissart 2005) czy Półakt kobiety (ok. 1940; Agra-Art 2006).