Wojciech Weiss uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w 1891 jako wolny słuchacz, w 1892-95 u W. Łuszczkiewicza, L. Löfflera i J. Matejki oraz w klasie mistrzowskiej u L. Wyczółkowskiego (1895-99). W latach 1896-97 odbył swą pierwszą podróż po Europie, podczas której odwiedził też Paryż. W 1901-02 kontynuował studia we Florencji i Rzymie. Później mieszkał w Krakowie, gdzie od 1907 objął stanowisko profesora na Akademii Sztuk Pięknych. Często wyjeżdżał do Włoch, Wiednia i Paryża, a od 1923 letnie wakacje spędzał we Francji. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", wystawiał z wiedeńskim ugrupowaniem Secession, w okresie międzywojennym uczestniczył w wystawach Carnegie Institut w Pittsburgu.
Weiss, który debiutował w okresie Młodej Polski kompozycjami symbolicznymi (Melancholik, Wiosna, Opętanie, Demon), których egzystencjalna tematyka była inspirowana przez teorie parapsychologiczne Stanisława Przybyszewskiego. W okresie międzywojennym stał się piewcą urody życia. Akty kobiece należały do jego ulubionych tematów, obok rozświetlonych plamami słońca pejzaży, barwnych martwych natur i portretów rodziny.
Uczesanie, jasnych blond włosów modelki, jej mocny makijaż są zgodne z modą z lat II wojny. Portret tej samej osoby zatytułowany Kobieta z papierosem pojawił się kilka lat temu na rynku antykwarycznym w Warszawie.
Olej, płótno; 50 x 70 cm
Sygnowany l. d.: WWeiss
Wojciech Weiss uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w 1891 jako wolny słuchacz, w 1892-95 u W. Łuszczkiewicza, L. Löfflera i J. Matejki oraz w klasie mistrzowskiej u L. Wyczółkowskiego (1895-99). W latach 1896-97 odbył swą pierwszą podróż po Europie, podczas której odwiedził też Paryż. W 1901-02 kontynuował studia we Florencji i Rzymie. Później mieszkał w Krakowie, gdzie od 1907 objął stanowisko profesora na Akademii Sztuk Pięknych. Często wyjeżdżał do Włoch, Wiednia i Paryża, a od 1923 letnie wakacje spędzał we Francji. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", wystawiał z wiedeńskim ugrupowaniem Secession, w okresie międzywojennym uczestniczył w wystawach Carnegie Institut w Pittsburgu.
Weiss, który debiutował w okresie Młodej Polski kompozycjami symbolicznymi (Melancholik, Wiosna, Opętanie, Demon), których egzystencjalna tematyka była inspirowana przez teorie parapsychologiczne Stanisława Przybyszewskiego. W okresie międzywojennym stał się piewcą urody życia. Akty kobiece należały do jego ulubionych tematów, obok rozświetlonych plamami słońca pejzaży, barwnych martwych natur i portretów rodziny.
Uczesanie, jasnych blond włosów modelki, jej mocny makijaż są zgodne z modą z lat II wojny. Portret tej samej osoby zatytułowany Kobieta z papierosem pojawił się kilka lat temu na rynku antykwarycznym w Warszawie.