To nie flaga powiewa na tym obrazie, lecz czas – żłobiony cierpliwie w warstwach farby, jak więzienne kreski odmierzające dni oczekiwania. Włodzimierz Pawlak, jeden z najbardziej przenikliwych komentatorów polskości, tworzy metaforę narodowej przemiany – wspólnego wysiłku budowania nowej rzeczywistości po 1989 roku. Każda kreska to gest – indywidualny i zbiorowy – który układa się w strukturę barw narodowych. Biel i czerwień przestają być tylko kolorem, stają się opowieścią o wspólnocie, nadziei i trudzie.
Obraz z 1997 roku, należący do cyklu Dzienników, to zarazem osobisty zapis i zbiorowy portret – praca, która łączy formalną oszczędność z głębokim znaczeniem.
Co istotne, artysta nigdy nie sprzedawał prac z motywem flagi narodowej – mogły być jedynie darowane, ponieważ ich komercjalizację uważał za profanację symboli państwowych.
olej, płótno
24 x 18 cm
sygn. na odw.: W. PAWLAK | POLACY FORMUJĄ FLAGĘ NARODOWĄ | 24 x 18 | 1997
To nie flaga powiewa na tym obrazie, lecz czas – żłobiony cierpliwie w warstwach farby, jak więzienne kreski odmierzające dni oczekiwania. Włodzimierz Pawlak, jeden z najbardziej przenikliwych komentatorów polskości, tworzy metaforę narodowej przemiany – wspólnego wysiłku budowania nowej rzeczywistości po 1989 roku. Każda kreska to gest – indywidualny i zbiorowy – który układa się w strukturę barw narodowych. Biel i czerwień przestają być tylko kolorem, stają się opowieścią o wspólnocie, nadziei i trudzie.
Obraz z 1997 roku, należący do cyklu Dzienników, to zarazem osobisty zapis i zbiorowy portret – praca, która łączy formalną oszczędność z głębokim znaczeniem.
Co istotne, artysta nigdy nie sprzedawał prac z motywem flagi narodowej – mogły być jedynie darowane, ponieważ ich komercjalizację uważał za profanację symboli państwowych.