René Magritte był artystą o niezwykłym talencie do przekraczania granic między tym, co rzeczywiste, a tym, co niemożliwe. Jego geniusz polegał na umiejętności zaskakiwania widza i zmuszania go do myślenia o otaczającym świecie w zupełnie nowy sposób.
Magritte nie szokował techniką malarską – wręcz przeciwnie, często używał realistycznego, niemal akademickiego stylu. Cała magia tkwiła w zestawieniu pozornie zwykłych przedmiotów w niezwykłych konfiguracjach. Kiedy malował skałę unoszącą się w powietrzu, różę wypełniające pokój czy postacie z zakrytymi twarzami, tworzył wizualne paradoksy, które zostawały w pamięci na długo.
Obraz René Magritte'a, zatytułowany „Salle des lutteurs” lub "Le Tombeau des lutteurs", co można przetłumaczyć jako "Pokój zapaśników" lub Grobowiec Zapaśników” jest fascynującym przykładem surrealistycznego malarstwa artysty. Róża, symbol piękna i zmysłowości, wypełnia całe pomieszczenie, stwarzając klaustrofobiczną, ale jednocześnie potężną obecność. Różne proporcje kwiatu w stosunku do pomieszczenia i okna są klasycznym zabiegiem surrealistycznym, który ma na celu zburzenie naszej normalnej percepcji rzeczywistości. To, co powinno być małe, jest gigantyczne, wymuszając na widzu kwestionowanie tego, co jest "normalne" lub "możliwe".
Magritte często bawił się z konwencjami języka i obrazu. Tytuł "Pokój zapaśników" może być celowo mylący, aby podkreślić arbitralność nazywania rzeczy i pokazać, że rzeczywistość jest bardziej złożona, niż nam się wydaje. Zapaśników nie widać, ale tytuł ich przywołuje. Może to sugerować, że pewne rzeczy są obecne, nawet jeśli są niewidoczne.
Dzieła René Magritte'a osiągają bardzo wysokie ceny na rynku sztuki, w szczególności na aukcjach. Jest on jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych artystów surrealistycznych XX wieku, a jego prace cieszą się ogromnym popytem wśród kolekcjonerów. W listopadzie 2024 roku obraz Magritte'a "L'empire des lumières" (Imperium świateł) z 1954 roku został sprzedany w nowojorskim domu aukcyjnym Christie's za oszałamiającą kwotę 121,2 miliona dolarów.
Oprawa widoczna na wizualizacjach ma charakter poglądowy i nie stanowi oferty handlowej.

11
René MAGRITTE (1898 Lessines - 1967 Bruksela)

Pokój Zapaśników (Salle des lutteurs )

Litografia numerowana na papierze bawełnianym 100%, BFK Rives, wymiary: 45 x 60 cm. Ekskluzywna i limitowana edycja 275 ponumerowanych egzemplarzy, plus 45 niekomercyjnych kopii próbnych, oznaczonych HC i ponumerowanych od 1 do 45, w tym 15 zarezerwowanych dla MAGRITTE Estate.
Litografia jest podpisana na płycie przez MAGRITTE i ma na marginesie, suche pieczęcie ADAGP, MAGRITTE Estate, a także inicjały jej jedynego przedstawiciela, Charly'ego Herscovici, również prezesa Fundacji MAGRITTE i przewodniczącego Muzeum MAGRITTE w Brukseli.

Zobacz katalog

Galeria Foksal 17

60 Aukcja Sztuki. Prace na Papierze

27.07.2025

20:00

Cena wywoławcza: 4 500 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

René Magritte był artystą o niezwykłym talencie do przekraczania granic między tym, co rzeczywiste, a tym, co niemożliwe. Jego geniusz polegał na umiejętności zaskakiwania widza i zmuszania go do myślenia o otaczającym świecie w zupełnie nowy sposób.
Magritte nie szokował techniką malarską – wręcz przeciwnie, często używał realistycznego, niemal akademickiego stylu. Cała magia tkwiła w zestawieniu pozornie zwykłych przedmiotów w niezwykłych konfiguracjach. Kiedy malował skałę unoszącą się w powietrzu, różę wypełniające pokój czy postacie z zakrytymi twarzami, tworzył wizualne paradoksy, które zostawały w pamięci na długo.
Obraz René Magritte'a, zatytułowany „Salle des lutteurs” lub "Le Tombeau des lutteurs", co można przetłumaczyć jako "Pokój zapaśników" lub Grobowiec Zapaśników” jest fascynującym przykładem surrealistycznego malarstwa artysty. Róża, symbol piękna i zmysłowości, wypełnia całe pomieszczenie, stwarzając klaustrofobiczną, ale jednocześnie potężną obecność. Różne proporcje kwiatu w stosunku do pomieszczenia i okna są klasycznym zabiegiem surrealistycznym, który ma na celu zburzenie naszej normalnej percepcji rzeczywistości. To, co powinno być małe, jest gigantyczne, wymuszając na widzu kwestionowanie tego, co jest "normalne" lub "możliwe".
Magritte często bawił się z konwencjami języka i obrazu. Tytuł "Pokój zapaśników" może być celowo mylący, aby podkreślić arbitralność nazywania rzeczy i pokazać, że rzeczywistość jest bardziej złożona, niż nam się wydaje. Zapaśników nie widać, ale tytuł ich przywołuje. Może to sugerować, że pewne rzeczy są obecne, nawet jeśli są niewidoczne.
Dzieła René Magritte'a osiągają bardzo wysokie ceny na rynku sztuki, w szczególności na aukcjach. Jest on jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych artystów surrealistycznych XX wieku, a jego prace cieszą się ogromnym popytem wśród kolekcjonerów. W listopadzie 2024 roku obraz Magritte'a "L'empire des lumières" (Imperium świateł) z 1954 roku został sprzedany w nowojorskim domu aukcyjnym Christie's za oszałamiającą kwotę 121,2 miliona dolarów.
Oprawa widoczna na wizualizacjach ma charakter poglądowy i nie stanowi oferty handlowej.