W latach 1776-77 Dominik Merlini zaprojektował w Apartamencie Królewskim Salę Audiencjonalną, służącą jako reprezentacyjna (paradna) sala tronowa, do czasu kiedy jej funkcję przejęła obecna Sala Tronowa w Apartamencie Wielkim. Autorem supraport i plafonu był Marcello Bacciarelli. W owalnych supraportach przedstawiono cnoty monarchy: Siłę, Rozsądek, Wiarę i Sprawiedliwość, zaś w plafonie Rozkwit Sztuk, Nauk, Rolnictwa i Handlu pod panowaniem Stanisława Augusta. Widoczny jest także kominek oraz dwa lustra, nad którymi znajdują się orły z rozpostartymi skrzydłami umieszczone na tle wieńców, a także przejście do Pokoju Canaletta.

21
Błażej IWANOWSKI (1889-1966)

POKÓJ AUDIENCJONALNY STARY NA ZAMKU KRÓLEWSKIM W WARSZAWIE

Olej, płótno;
49,6 x 60 cm
Sygnowany l.d.: Błażej Iwanowski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1776-77 Dominik Merlini zaprojektował w Apartamencie Królewskim Salę Audiencjonalną, służącą jako reprezentacyjna (paradna) sala tronowa, do czasu kiedy jej funkcję przejęła obecna Sala Tronowa w Apartamencie Wielkim. Autorem supraport i plafonu był Marcello Bacciarelli. W owalnych supraportach przedstawiono cnoty monarchy: Siłę, Rozsądek, Wiarę i Sprawiedliwość, zaś w plafonie Rozkwit Sztuk, Nauk, Rolnictwa i Handlu pod panowaniem Stanisława Augusta. Widoczny jest także kominek oraz dwa lustra, nad którymi znajdują się orły z rozpostartymi skrzydłami umieszczone na tle wieńców, a także przejście do Pokoju Canaletta.