Fotografia dokumentująca jedną z najważniejszych realizacji artysty, w ramach której testował na ulicach Warszawy zaprojektowany i wykonany przez siebie utopijny Pojazd. Jego konstrukcja miała formę platformy na kołach napędzanej ruchem chodzącego po niej autora za pomocą mechanicznych przekładni. Pojazd poruszał się tylko do przodu i tylko w jednym kierunku – „absurdalnego postępu”; artysta musiał przejść 10 metrów, aby Pojazd przesunął się o 5 metrów. Pojazd przedstawiony jako performans w przestrzeni miasta, był jedną z pierwszych, performatywnych prac wyprowadzających sztukę poza ramy instytucjonalne w przestrzeń społeczną. Artysta uważany za pioniera sztuki publicznej łączył w Pojeździe ideę projektowania z zaangażowaniem społecznym. Wykonany w 1971 był pierwszym z serii Pojazdów i jedynym zrealizowanym w Polsce.
Praca reprodukowana m.in. w: Public Address. Krzysztof Wodiczko, Walker Art Center, Minneapolis 1992; Krzysztof Wodiczko. Critical Vehicles, Writing, Projects, Interviews, MIT Press, Cambridge, Mass., London 1999; Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70., Centrum Sztuki Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009; Krzysztof Wodiczko, Black Dog Publishing, Londyn 2011; Krzysztof Wodiczko. Przejście 1969–1979, Fundacja Profile, Warszawa 2013; Krzysztof Wodiczko. Na rzecz domeny publicznej, Muzeum Sztuki, Łódź 2015; Procedery sztuki lat 70., Fundacja Profile, Warszawa 2016; Krzysztof Wodiczko. Instruments, Monuments, Projections, National Museum and Contemporary Art, Seul, Korea 2017.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier 26,7 x 26,7 cm
sygn., tyt., dat. na odwrociu
vintage print
oprawa: passe-partout, drewniana rama, szkło
Fotografia dokumentująca jedną z najważniejszych realizacji artysty, w ramach której testował na ulicach Warszawy zaprojektowany i wykonany przez siebie utopijny Pojazd. Jego konstrukcja miała formę platformy na kołach napędzanej ruchem chodzącego po niej autora za pomocą mechanicznych przekładni. Pojazd poruszał się tylko do przodu i tylko w jednym kierunku – „absurdalnego postępu”; artysta musiał przejść 10 metrów, aby Pojazd przesunął się o 5 metrów. Pojazd przedstawiony jako performans w przestrzeni miasta, był jedną z pierwszych, performatywnych prac wyprowadzających sztukę poza ramy instytucjonalne w przestrzeń społeczną. Artysta uważany za pioniera sztuki publicznej łączył w Pojeździe ideę projektowania z zaangażowaniem społecznym. Wykonany w 1971 był pierwszym z serii Pojazdów i jedynym zrealizowanym w Polsce.
Praca reprodukowana m.in. w: Public Address. Krzysztof Wodiczko, Walker Art Center, Minneapolis 1992; Krzysztof Wodiczko. Critical Vehicles, Writing, Projects, Interviews, MIT Press, Cambridge, Mass., London 1999; Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70., Centrum Sztuki Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009; Krzysztof Wodiczko, Black Dog Publishing, Londyn 2011; Krzysztof Wodiczko. Przejście 1969–1979, Fundacja Profile, Warszawa 2013; Krzysztof Wodiczko. Na rzecz domeny publicznej, Muzeum Sztuki, Łódź 2015; Procedery sztuki lat 70., Fundacja Profile, Warszawa 2016; Krzysztof Wodiczko. Instruments, Monuments, Projections, National Museum and Contemporary Art, Seul, Korea 2017.