Tematyka batalistyczna, związana przede wszystkim z wojnami napoleońskimi i legionami polskimi, zaczęła wyraźnie dominować w twórczości Chełmińskiego około roku 1890. Już we wcześniejszych latach, cieszący się bardzo dobrą sytuacją materialną artysta rozpoczął studia wojskowo-historyczne i kolekcjonowanie broni z okresu napoleońskiego. Stąd w studiach, przedstawiających żołnierzy różnej broni i barwy, autor skupiał się na najdrobniejszych detalach, z sukcesem wiernie odtwarzając historyczne mundury i uzbrojenie. Najbardziej znanym przykładem jest cykl 48 obrazów poświęconych armii Księstwa Warszawskiego, obecnie przechowywanych w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Na oferowanym obrazie artysta przedstawił pogoń ułanów z 1 pułku Królestwa Kongresowego za rosyjskim oficerem podczas powstania listopadowego zimą 1830/1831.

10
Jan CHEŁMIŃSKI (1851 Brzustów - 1925 Nowy Jork)

POGOŃ ZA ROSYJSKIM OFICEREM – SCENA Z POWSTANIA LISTOPADOWEGO

olej, płótno dublowane
53 x 83 cm
sygn. l.d.: Jan V. Chełminski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tematyka batalistyczna, związana przede wszystkim z wojnami napoleońskimi i legionami polskimi, zaczęła wyraźnie dominować w twórczości Chełmińskiego około roku 1890. Już we wcześniejszych latach, cieszący się bardzo dobrą sytuacją materialną artysta rozpoczął studia wojskowo-historyczne i kolekcjonowanie broni z okresu napoleońskiego. Stąd w studiach, przedstawiających żołnierzy różnej broni i barwy, autor skupiał się na najdrobniejszych detalach, z sukcesem wiernie odtwarzając historyczne mundury i uzbrojenie. Najbardziej znanym przykładem jest cykl 48 obrazów poświęconych armii Księstwa Warszawskiego, obecnie przechowywanych w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Na oferowanym obrazie artysta przedstawił pogoń ułanów z 1 pułku Królestwa Kongresowego za rosyjskim oficerem podczas powstania listopadowego zimą 1830/1831.