Syn Wojciecha i Marii z Kisielnickich, wnuk Juliusza, brat poetki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Ukończył gimnazjum Św. Jacka w Krakowie, następnie Szkołę Kadetów. Malarstwa uczył się od najmłodszych lat w pracowni dziadka i ojca. Kontynuator i naśladowca ich sztuki tworzył sceny batalistyczne, historyczne i rodzajowe z wszechobecnym motywem konia. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej. Mieszkał w Krakowie. W latach 1925 i 1926 jeździł wraz z ojcem po dworach w Poznańskiem i wykonywał dla tamtejszego ziemiaństwa liczne obrazy i portrety. Często malował obrazy z ojcem i wspólnie je sygnowali. Należał do Związku Polskich Artystów Plastyków.
Artysta kontynuował rodzinną tradycję malarstwa batalistycznego. Podejmował tematy historyczne, maluje głównie sceny z wojen napoleońskich i walk legionowych w okresie I wojny światowej, w których eksponował rodzajowy motyw konia, ułana i dziewczyny. Tematyka tych prac sprawia, że stale cieszą się zainteresowaniem zbieraczy i publiczności, zawsze tłumnie odwiedzającej wystawy malarstwa Kossaków.
Obrazy Jerzego Kossaka (tak jak wcześniej jego dziadka i ojca) cieszyły się dużym powodzeniem. Spełniały oczekiwania kupujących, w których pamięci pozostawał żywy mit legionów polskich i wojny 1920, z której epizod przedstawia prezentowana praca. Należy do całej serii obrazów nawiązujących do przeszłych wojen. Wielokrotnie powtarzający się epizod miewa także bardzo zbliżone do siebie ujęcia. Na pierwszym planie pędzi wprost na widza rozbuchany koń, na którym jeździec odwraca się w tył, by dobrze wymierzyć do ścigających go żołnierzy. Faktura obrazu jest miękka i delikatna, co spowodowane jest wchłanialnością podłoża, na które została położona farba olejna.

48
Jerzy KOSSAK (1886 Kraków - 1955 Kraków)

POGOŃ, EPIZOD Z WOJNY BOLSZEWICKIEJ, 1937

Olej, papier; 29,5 x 40,2 cm
Sygnowany l. d.: Jerzy Kossak 1937
Na odwrocie odręcznie pisane przez Jerzego Kossaka potwierdzenie autorstwa oraz stempel autorski: Jerzy Kossak nr 1459 Kraków pl. Kossaka 4

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Syn Wojciecha i Marii z Kisielnickich, wnuk Juliusza, brat poetki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Ukończył gimnazjum Św. Jacka w Krakowie, następnie Szkołę Kadetów. Malarstwa uczył się od najmłodszych lat w pracowni dziadka i ojca. Kontynuator i naśladowca ich sztuki tworzył sceny batalistyczne, historyczne i rodzajowe z wszechobecnym motywem konia. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej. Mieszkał w Krakowie. W latach 1925 i 1926 jeździł wraz z ojcem po dworach w Poznańskiem i wykonywał dla tamtejszego ziemiaństwa liczne obrazy i portrety. Często malował obrazy z ojcem i wspólnie je sygnowali. Należał do Związku Polskich Artystów Plastyków.
Artysta kontynuował rodzinną tradycję malarstwa batalistycznego. Podejmował tematy historyczne, maluje głównie sceny z wojen napoleońskich i walk legionowych w okresie I wojny światowej, w których eksponował rodzajowy motyw konia, ułana i dziewczyny. Tematyka tych prac sprawia, że stale cieszą się zainteresowaniem zbieraczy i publiczności, zawsze tłumnie odwiedzającej wystawy malarstwa Kossaków.
Obrazy Jerzego Kossaka (tak jak wcześniej jego dziadka i ojca) cieszyły się dużym powodzeniem. Spełniały oczekiwania kupujących, w których pamięci pozostawał żywy mit legionów polskich i wojny 1920, z której epizod przedstawia prezentowana praca. Należy do całej serii obrazów nawiązujących do przeszłych wojen. Wielokrotnie powtarzający się epizod miewa także bardzo zbliżone do siebie ujęcia. Na pierwszym planie pędzi wprost na widza rozbuchany koń, na którym jeździec odwraca się w tył, by dobrze wymierzyć do ścigających go żołnierzy. Faktura obrazu jest miękka i delikatna, co spowodowane jest wchłanialnością podłoża, na które została położona farba olejna.