Z dokumentacji kolekcjonera: Zwykło się uważać, iż współczesnych odbiorców sztuki Melchiora de Hondecoetera przyciągały - poza walorami dekoracyjnymi (…) również skojarzenia z ukrytymi znaczeniami z tak modnej wówczas emblematyki. Upierzony świat oferował wiele analogii z zachowaniami ludzkimi, a paralele owe prowokowały takie określenia jak: dumny jak paw, zaczepny jak kogut, kłótliwy jak sroka etc. Tak więc ptasie podwórza Hondecoetera i jego naśladowców mogły stanowić również bazę do refleksji nad komicznymi i odpychającymi ludzkimi cechami. Dzieła Hondecoetera cieszyły się szczególną popularnością na książęcych dworach Austrii i Niemiec, stąd wiele obrazów tego mistrza znajduje się w kolekcjach środkowo europejskich, a naśladownictwa tego artysty mnożyły się szczególnie w Wiedniu w XVIII w.
Omawiany obraz najprawdopodobniej powstał właśnie w tym środowisku i czasie.
według: Melchiora de HONDECOETERA (1636-1695)
olej, płótno dublowane; 91 x 123 cm;
obraz po konserwacji.
Z dokumentacji kolekcjonera: Zwykło się uważać, iż współczesnych odbiorców sztuki Melchiora de Hondecoetera przyciągały - poza walorami dekoracyjnymi (…) również skojarzenia z ukrytymi znaczeniami z tak modnej wówczas emblematyki. Upierzony świat oferował wiele analogii z zachowaniami ludzkimi, a paralele owe prowokowały takie określenia jak: dumny jak paw, zaczepny jak kogut, kłótliwy jak sroka etc. Tak więc ptasie podwórza Hondecoetera i jego naśladowców mogły stanowić również bazę do refleksji nad komicznymi i odpychającymi ludzkimi cechami. Dzieła Hondecoetera cieszyły się szczególną popularnością na książęcych dworach Austrii i Niemiec, stąd wiele obrazów tego mistrza znajduje się w kolekcjach środkowo europejskich, a naśladownictwa tego artysty mnożyły się szczególnie w Wiedniu w XVIII w.
Omawiany obraz najprawdopodobniej powstał właśnie w tym środowisku i czasie.