Irena Wilczyńska była uczennicą Tadeusza Pruszkowskiego, prezentowana praca, namalowana w wieku zaledwie 29 lat przedstawia fragment krakowskiego Kazimierza. Z jednej strony pokazuje znakomitą lekcję malarstwa odebraną od wybitnego profesora, z drugiej widzimy oryginalną, niezależną dojrzałą pracę w której autorka z wielką swobodą budują kompozycję obrazu i w sposób mistrzowski wzbogaca ją kolorystycznymi niuansami. Wilczyńska należała do grupy malarek „Ars Feminae”, wspólnie m.in. z Olgą Boznańską brała udział w wystawach prac kobiet - malarek.
Świat Ireny Wilczyńskiej to świat intensywnego artystycznego przeżycia, bardzo osobisty, wywierający presję na wyobraźnię widza. On wymaga wyczulonej uwagi, aby zrozumieć rządzące nim prawa.
Jolanta Wyleżyńska
olej, sklejka
41,1 x 39,2 cm
53 x 51 cm w oprawie
sygn. i dat. p.d.: Wilczyńska 1936
Irena Wilczyńska była uczennicą Tadeusza Pruszkowskiego, prezentowana praca, namalowana w wieku zaledwie 29 lat przedstawia fragment krakowskiego Kazimierza. Z jednej strony pokazuje znakomitą lekcję malarstwa odebraną od wybitnego profesora, z drugiej widzimy oryginalną, niezależną dojrzałą pracę w której autorka z wielką swobodą budują kompozycję obrazu i w sposób mistrzowski wzbogaca ją kolorystycznymi niuansami. Wilczyńska należała do grupy malarek „Ars Feminae”, wspólnie m.in. z Olgą Boznańską brała udział w wystawach prac kobiet - malarek.
Świat Ireny Wilczyńskiej to świat intensywnego artystycznego przeżycia, bardzo osobisty, wywierający presję na wyobraźnię widza. On wymaga wyczulonej uwagi, aby zrozumieć rządzące nim prawa.
Jolanta Wyleżyńska