Prezentowany obraz ujęty został w mocno zawężonym kadrze wypełnionym przez wizerunek własny artysty w zbroi i stojącą przed nim kobietę personifikację czasu dojrzałego i przemijania, na co wskazywałyby wprowadzone przez Malczewskiego vanitatywne atrybuty: jesienne liście, kosa trzymana przez kobietę. Jak zwykle w symbolicznej wypowiedzi Malczewskiego jego obrazy można interpretować na wiele sposobów. Czy zatem niewiasta - o pełnych urokliwym wdzięku - jest wyobrażeniem śmierci, czy zbioru żniw ? Czy artysta jawi się jako błędny rycerz w jesieni życia, czy przedstawia siebie jako coraz mniej wrażliwego na mijający czas ? Wreszcie czyż obraz Malczewskiego nie wpisuje się w tak popularny na początku XX wieku temat starości i młodości, znany z licznych obrazów np. Teodora Axentowicza.
Oferowany obraz Jacka Malczewskiego powstał rok przed inną kompozycją "Autoportret - Chwila natchnienia" (olej, tektura, 49 x 68 cm; Muzeum Narodowe w Warszawie), gdzie pojawia się ta sama modelka Maria Sozańska, żona malarza Michała - muza Malczewskiego występująca w wielu jego obrazach powstałych ok. 1916-1918..
olej, sklejka, 49 x 60 cm (w św. oprawy)
sygn.l.d.: J.Malczewski.1918
Prezentowany obraz ujęty został w mocno zawężonym kadrze wypełnionym przez wizerunek własny artysty w zbroi i stojącą przed nim kobietę personifikację czasu dojrzałego i przemijania, na co wskazywałyby wprowadzone przez Malczewskiego vanitatywne atrybuty: jesienne liście, kosa trzymana przez kobietę. Jak zwykle w symbolicznej wypowiedzi Malczewskiego jego obrazy można interpretować na wiele sposobów. Czy zatem niewiasta - o pełnych urokliwym wdzięku - jest wyobrażeniem śmierci, czy zbioru żniw ? Czy artysta jawi się jako błędny rycerz w jesieni życia, czy przedstawia siebie jako coraz mniej wrażliwego na mijający czas ? Wreszcie czyż obraz Malczewskiego nie wpisuje się w tak popularny na początku XX wieku temat starości i młodości, znany z licznych obrazów np. Teodora Axentowicza.
Oferowany obraz Jacka Malczewskiego powstał rok przed inną kompozycją "Autoportret - Chwila natchnienia" (olej, tektura, 49 x 68 cm; Muzeum Narodowe w Warszawie), gdzie pojawia się ta sama modelka Maria Sozańska, żona malarza Michała - muza Malczewskiego występująca w wielu jego obrazach powstałych ok. 1916-1918..