Obraz wystawiany:
– Pasja Czapli, Aula ASP Warszawa, IV 2009;
– Synagoga, Szydłów, VI 2009;
– Galeria Sztuki Współczesnej Winda, Kieleckie Centrum Kultury, Kielce V 2010.

Obraz opisany i reprodukowany:
– Marian Czapla. Malarstwo, album z cyklu „Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie prezentuje“, tekst Iwona Rajkowska, Marian Rumin, Wojciech Skrodzki, ASP Warszawa 2009, s. 58-59, il. barwna;
– Marian Czapla – malarstwo, Wacław Stawecki – rzeźba (katalog wystawy), Gminne Centrum Kultury, Szydłów, 28 VI – 18 VIII 2009, il. barwna, s. nlb.;
– Marian Czapla – malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej Winda, Kieleckie Centrum Kultury, Kielce 2010, s. 39, il. barwna.

Dla Czapli krzyż był „przede wszystkim znakiem miłości. Człowiek jest wpisany w formę krzyża, ale też krzyż jest wpisany w życie człowieka, więc krzyż i człowiek się identyfikują. Jest on znakiem, symbolem, jest przeznaczeniem i w końcu krzyż jest koniecznością. W moim rozwoju rozumienia sztuki doszedłem do rozumienia Malewicza i on krzyż namacalnie malował jako znak czasu i życia. Krzyż to znak i forma idealna. Ja, malując go, raz idę w biologiczny jego wymiar, a raz w mistyczny. Krzyż, to w końcu znak naszej godności.“ Dla Czapli wydaje się, że istnieje tylko jeden sposób pojmowania życia – przez pryzmat krzyża. Dla niego, w odróżnieniu od Malewicza, krzyż nie jest jedynie połączeniem pionu i poziomu, jest twardy, ciężki, chropowaty, pełen zadr ale i pęknięć, jest wyzwaniem, które przeobraża drzewo hańby w drzewo życia.
Kamila Pytkowska, Marian Czapla (1946-2016), Kielce 2020, s. 125

123
Marian CZAPLA (1946 Gacki - 2016 Warszawa)

PODJĘCIE KRZYŻA Z CYKLU „ECCE HOMO“, 2003

akryl, płótno
140 x 200 cm
sygn. p.g.: czapla | ‘3 | ‘06
sygn. na odwr. p.g.: Marian Czapla 2003 | ACRYL - 200 x 140 cm | >PODJĘCIE KRZYŻA< Z CYKLU | „ECCE HOMO“

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany:
– Pasja Czapli, Aula ASP Warszawa, IV 2009;
– Synagoga, Szydłów, VI 2009;
– Galeria Sztuki Współczesnej Winda, Kieleckie Centrum Kultury, Kielce V 2010.

Obraz opisany i reprodukowany:
– Marian Czapla. Malarstwo, album z cyklu „Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie prezentuje“, tekst Iwona Rajkowska, Marian Rumin, Wojciech Skrodzki, ASP Warszawa 2009, s. 58-59, il. barwna;
– Marian Czapla – malarstwo, Wacław Stawecki – rzeźba (katalog wystawy), Gminne Centrum Kultury, Szydłów, 28 VI – 18 VIII 2009, il. barwna, s. nlb.;
– Marian Czapla – malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej Winda, Kieleckie Centrum Kultury, Kielce 2010, s. 39, il. barwna.

Dla Czapli krzyż był „przede wszystkim znakiem miłości. Człowiek jest wpisany w formę krzyża, ale też krzyż jest wpisany w życie człowieka, więc krzyż i człowiek się identyfikują. Jest on znakiem, symbolem, jest przeznaczeniem i w końcu krzyż jest koniecznością. W moim rozwoju rozumienia sztuki doszedłem do rozumienia Malewicza i on krzyż namacalnie malował jako znak czasu i życia. Krzyż to znak i forma idealna. Ja, malując go, raz idę w biologiczny jego wymiar, a raz w mistyczny. Krzyż, to w końcu znak naszej godności.“ Dla Czapli wydaje się, że istnieje tylko jeden sposób pojmowania życia – przez pryzmat krzyża. Dla niego, w odróżnieniu od Malewicza, krzyż nie jest jedynie połączeniem pionu i poziomu, jest twardy, ciężki, chropowaty, pełen zadr ale i pęknięć, jest wyzwaniem, które przeobraża drzewo hańby w drzewo życia.
Kamila Pytkowska, Marian Czapla (1946-2016), Kielce 2020, s. 125