WYSTAWIANY:
- Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa 3-31 V 1989
- IRRELIGIA. Morfologia nie-sacrum w sztuce polskiej XX wieku, Atelier 340 Muzeum, Bruksela, Belgia, 2002
LITERATURA:
- Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa 3-31 V 1989, s. nlb, poz. 2
- Co słychać?, red. Maryla Sitkowska, Warszawa 1989, il. 92, s. 67
Absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył z wyróżnienie w 1983 r. w pracowni Stefana Gierowskiego. Od 1985 r. wykłada na macierzystej uczelni, od 2019 r. na stanowisku profesora ASP. Współzałożyciel Gruppy, najsławniejszej polskiej formacji artystycznej lat 80’, którą stworzył razem z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem. Działania Gruppy można opisać jako bunt wobec akademizmu i postaw postawangardowych w sztuce, a także protest przeciwko cenzurze i represjom ze strony władz komunistycznych podczas stanu wojennego, wprowadzonego w 1981 roku. Razem z Gruppą uczestniczył w Documenta 8 w Kassel w 1987 roku. Kowalewski wraz z Gruppą zorganizowali wówczas akcję wspólnego malowania wielkoformatowego płótna pt. „Kuda Gierman”. Jego twórczość do początku lat 90 jest głównie malarska, ekspresyjna, autobiograficzna z wątkami literackimi, zakończona cyklem malarskim „Fin de siècle”. W latach 90. i pierwszym 20-leciu XXI wieku artysta skoncentrował się na sztuce najpierw strukturalistycznej, a potem performatywnej i interdyscyplinarnej tworząc prace na papierze, kolaże, niewielkie rzeźby (z modeliny) i ready mades, które podejmują tematy związane m.in. zakazami, wojną i totalitaryzmami, a także syntetyczne i uproszczone w formie prace malarskie z serii „Przedmioty”. W 1991 r. Kowalewski aktywnie zajął się także pracą w reklamie i prowadzeniem agencji reklamowej Communication Unlimited – znanej z głośniej kampanii „Pij mleko! Będziesz wielki!”. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Jerke, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, kolekcji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Fundacji Sztuki Polskiej ING, Fundacji Rodziny Staraków, Fundacji Benettona oraz Fundacji Egit.
olej, płótno, 150 x 120 cm,
sygnowany i opisany na odwrocie: 'P.K.87 | TYTUŁ: "PODAJ GWOŹDZIA"|WYM. 155 x 115 | TECHN: OL/PŁ | PAWEŁ KOWALEWSKI'87'
WYSTAWIANY:
- Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa 3-31 V 1989
- IRRELIGIA. Morfologia nie-sacrum w sztuce polskiej XX wieku, Atelier 340 Muzeum, Bruksela, Belgia, 2002
LITERATURA:
- Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa 3-31 V 1989, s. nlb, poz. 2
- Co słychać?, red. Maryla Sitkowska, Warszawa 1989, il. 92, s. 67
Absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył z wyróżnienie w 1983 r. w pracowni Stefana Gierowskiego. Od 1985 r. wykłada na macierzystej uczelni, od 2019 r. na stanowisku profesora ASP. Współzałożyciel Gruppy, najsławniejszej polskiej formacji artystycznej lat 80’, którą stworzył razem z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem. Działania Gruppy można opisać jako bunt wobec akademizmu i postaw postawangardowych w sztuce, a także protest przeciwko cenzurze i represjom ze strony władz komunistycznych podczas stanu wojennego, wprowadzonego w 1981 roku. Razem z Gruppą uczestniczył w Documenta 8 w Kassel w 1987 roku. Kowalewski wraz z Gruppą zorganizowali wówczas akcję wspólnego malowania wielkoformatowego płótna pt. „Kuda Gierman”. Jego twórczość do początku lat 90 jest głównie malarska, ekspresyjna, autobiograficzna z wątkami literackimi, zakończona cyklem malarskim „Fin de siècle”. W latach 90. i pierwszym 20-leciu XXI wieku artysta skoncentrował się na sztuce najpierw strukturalistycznej, a potem performatywnej i interdyscyplinarnej tworząc prace na papierze, kolaże, niewielkie rzeźby (z modeliny) i ready mades, które podejmują tematy związane m.in. zakazami, wojną i totalitaryzmami, a także syntetyczne i uproszczone w formie prace malarskie z serii „Przedmioty”. W 1991 r. Kowalewski aktywnie zajął się także pracą w reklamie i prowadzeniem agencji reklamowej Communication Unlimited – znanej z głośniej kampanii „Pij mleko! Będziesz wielki!”. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Jerke, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, kolekcji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Fundacji Sztuki Polskiej ING, Fundacji Rodziny Staraków, Fundacji Benettona oraz Fundacji Egit.