Obecnośc pisma w obrazach Zbigniewa Makowskiego stanowi o ich oryginalnym charakterze. Artysta często włącza zdania w różnych językach, własne notatki jak również cytaty z klasyki literatury i poezji. W dolnej partii prezentowanego obrazu umieścił fragment Beneath the lamp... pochodzący z nigdy nieukończonego poematu Christabel autorstwa Samuela Taylor’a Coleridge'a (1772-1834) – jednego z głównych przedstawicieli romantyzmu w literaturze angielskiej.

Makowski często wykorzystuje również portret kobiecy (współczesnej kobiety, bogini, damy renesansowej lub średniowiecznej Madonny), pojawiający się tam, gdzie byśmy tego nie oczekiwali. Są to więc obrazy, które można nie tylko oglądać, ale czytać i rozwiązywać jak zagadkowe rebusy, uczestnicząc w grze, którą artysta prowadzi z odbiorcą.

101
Zbigniew MAKOWSKI (1930 Warszawa - 2019 Warszawa)

POD LAMPĄ, 1988

gwasz, tusz pióro, papier czerpany
(pięć części zszytych sznurkiem), 63,5 x 79 cm
sygn. oł. p.d.: Zbigniew Makowski | . X . 1988 .

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obecnośc pisma w obrazach Zbigniewa Makowskiego stanowi o ich oryginalnym charakterze. Artysta często włącza zdania w różnych językach, własne notatki jak również cytaty z klasyki literatury i poezji. W dolnej partii prezentowanego obrazu umieścił fragment Beneath the lamp... pochodzący z nigdy nieukończonego poematu Christabel autorstwa Samuela Taylor’a Coleridge'a (1772-1834) – jednego z głównych przedstawicieli romantyzmu w literaturze angielskiej.

Makowski często wykorzystuje również portret kobiecy (współczesnej kobiety, bogini, damy renesansowej lub średniowiecznej Madonny), pojawiający się tam, gdzie byśmy tego nie oczekiwali. Są to więc obrazy, które można nie tylko oglądać, ale czytać i rozwiązywać jak zagadkowe rebusy, uczestnicząc w grze, którą artysta prowadzi z odbiorcą.